W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje

Rosyjski reżim chce zbudować w „zaprzyjaźnionych krajach” Afryki porty, gdzie będzie sprowadzać towary poza wszelką kontrolą. W grę wchodzą cztery lokalizację.

Publikacja: 23.04.2024 19:38

W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje

Foto: Adobe Stock

- Aby zorganizować rosyjski eksport, zostanie zbudowany port w Afryce – jest wiele zaprzyjaźnionych krajów, w których działają globalni operatorzy – podało rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu. Afryka, po obłożeniu Rosji sankcjami za agresję na Ukrainę, wyprzedziła już obie Ameryki pod względem importu z Rosji.

Rosyjski port w Senegalu czy Tanzanii

Port rosyjski może powstać w krajach, które Kreml uznaje za najbardziej spolegliwe wobec swojej agresywnej polityki. Agencja TASS wymienia tu Algierię, Egipt, Senegal i Tanzanię, powołując się na Roman Czechuszowa, dyrektora departamentu współpracy międzynarodowej z ministerstwa przemysłu i handlu.

Czytaj więcej

UE chce nałożyć cła na import zboża z Rosji i Białorusi

„Obecnie rozważa się utworzenie takich portów w kilku krajach. Interesuje nas dojście na rynek afrykański od strony wschodniej – są to przede wszystkim kraje takie jak np. Tanzania. Od strony zachodniej współpracujemy przede wszystkim z Senegalem, gdzie jest już dziś największy ruchu towarowy z Federacji Rosyjskiej i znają się na rosyjskich produktach, więc jest to w miarę logiczne” – wyjaśnił urzędnik.

Egipt i Algieria stały się głównymi pretendentami do budowy portu w Afryce Północnej. Czekuszow zauważył, że tak duże projekty powstają w partnerstwie z państwem lub operatorem portu, a Rosja ma „wiele przyjaznych jurysdykcji, w których działają najwięksi operatorzy świata”. Urzędnik nie dodał, że ci najwięksi operatorzy jak duński Mearsk czy niemiecki DB Schenker, przestali obsługiwać rosyjskich klientów po rozpętaniu przez Kreml wojny.

Czytaj więcej

Kreml sprowadza robotników z Afryki i Korei Północnej. Ale Rosjanie ich nie chcą

Co Rosja eksportuje do Afryki?

Rosja eksportuje do krajów afrykańskich głównie pszenicę, produkty naftowe, produkty chemiczne, samochody i sprzęt. W zeszłym roku eksport rosyjskich produktów naftowych do Afryki niemal się podwoił, a dostawy pszenicy również znacząco wzrosły, powiedział gazecie RBK Dmitrij Kuzniecow z Instytutu Ekonomii Rosji. Danych tych nie sposób sprawdzić, bo jak pisze RBK, statystyka ta została utajniona.

W Afryce najważniejsi partnerzy handlowi Rosji zlokalizowani są na północy kontynentu (około 2/3 eksportu w 2021 r.) i geograficznie są zauważalnie bliżej – przede wszystkim zachodnich regionów Rosji. Według Rosyjskiego Centrum Eksportu w 2021 roku najwięcej towarów Rosja dostarczyła do Egiptu (28 proc. całkowitego eksportu do Afryki, czyli 4,2 mld dolarów), Algieria (20 proc., czyli 3 miliardy dolarów), Senegal (8 proc. czyli 1,2 miliarda dolarów)2 miliardów), Maroko (również 8 proc., czyli 1,2 miliarda dolarów).

Czytaj więcej

Afryka na celowniku Kremla. Rosatom sięga po uran Tanzanii

Na podstawie wyników z 2023 r. kraje afrykańskie wyprzedziły Amerykę Północną i Południową jako miejsce docelowe rosyjskiego eksportu. W porównaniu do roku 2021 (sprzed wojny) udział Afryki w eksporcie rosyjskich towarów wzrósł z 3 do 5 proc., natomiast udział Ameryki spadł z 6 do 3 proc..

W marcu departament stanu USA zażądał 322,5 mln dolarów na rok 2025 na przeciwdziałanie wpływom Rosji i Chin na kontynencie afrykańskim.

- Aby zorganizować rosyjski eksport, zostanie zbudowany port w Afryce – jest wiele zaprzyjaźnionych krajów, w których działają globalni operatorzy – podało rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu. Afryka, po obłożeniu Rosji sankcjami za agresję na Ukrainę, wyprzedziła już obie Ameryki pod względem importu z Rosji.

Rosyjski port w Senegalu czy Tanzanii

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kryzys na rynku taxi. Taksówkarze masowo porzucają zawód
Transport
Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji