Branża papiernicza rośnie na produkcji opakowań

Producenci inwestują w zwiększenie zdolności wytwórczych oraz innowacyjne rozwiązania chroniące środowisko

Aktualizacja: 13.03.2017 19:59 Publikacja: 13.03.2017 18:28

Produkcja tektury rośnie kolejny rok, wzrasta też jej udział w rynku papierniczym.

Produkcja tektury rośnie kolejny rok, wzrasta też jej udział w rynku papierniczym.

Foto: shutterstock

Sektorem gospodarki w znacznym stopniu nastawionym na eksport jest przemysł papierniczy. Działające w Polsce firmy z tej branży mogą liczyć zwłaszcza na rosnący rynek opakowań. – Trend ekologiczny na Zachodzie sprzyja temu materiałowi, nawet jeśli chodzi o opakowania na żywność i inne dobra konsumpcyjne. Jest także wiele marek, które ze względu np. na swoje pozycjonowanie są zainteresowane jak najszerszym wykorzystaniem papieru i tektury – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Dynamiczny wzrost

Jak wynika z raportu „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020" przygotowanego przez Equity Advisors, rynek producentów opakowań w Polsce jest obecnie wart 33,5 mld zł. Będzie jednak szybko rosnąć – w tempie ok. 6,8 proc. rocznie – i w 2020 roku ma osiągnąć wartość 46 mld zł.

Atutem polskiej branży papierniczej jest wysoka jakość produkcji i atrakcyjne – w porównaniu z krajami zachodnimi – koszty pracy. Dzięki sprywatyzowaniu sektora wykorzystuje on nowoczesne metody produkcji, jest elastyczny i może szybko reagować na zmieniające się potrzeby odbiorców.

Producenci w Polsce inwestują w zwiększenie zdolności wytwórczych. Velvet Care w Kluczach od jesieni ubiegłego roku stawia nowe hale produkcyjne i magazyny. Obszar, na którym działa zakład, został objęty specjalną strefą ekonomiczną, co pozwoli firmie skorzystać z ulg podatkowych. Firma zainstaluje nową maszynę papierniczą, która pozwoli produkować blisko 70 tys. ton bibułki rocznie. Łączna wartość inwestycji sięgnie 160 mln zł. Duże przedsięwzięcie realizuje także ICT Poland w Kostrzynie nad Odrą, który eksportuje większość produkcji i rozbudowuje zakład.

Lepiej w Azji

Według branżowego portalu Rynek Papierniczy globalna produkcja papieru i tektury osiągnęła w 2016 roku poziom 410 mln ton i była o 0,8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Zmalała produkcja w USA i Kanadzie, nieznacznie wzrosła w Korei Południowej, większy wzrost odnotowano w Rosji, Indiach oraz w Chinach. – W ostatnich latach obserwujemy kontynuację spadków produkcji papieru i tektury klas graficznych, a jednocześnie dalszy wzrost produkcji gatunków opakowaniowych – komentuje Rynek Papierniczy. Najbardziej spada produkcja papieru gazetowego. Z kolei produkcja papieru oraz tektury przeznaczonych na opakowania zwiększyła się w ubiegłym roku o 2,3 proc. w stosunku rocznym. Według Europejskiej Konfederacji Przemysłu Papierniczego (CEPI) ogólny udział tego rodzaju produktów w rynku papierniczym zwiększył się w ub.r. do 50,1 proc. z 49 proc. w 2015 roku.

Potrzebne innowacje

Duże znaczenie ma wprowadzanie nowoczesnych technologii. – Mogłoby się wydawać, że produkcja papieru jest mało innowacyjnym biznesem. To tylko pozory, bo innowacje są tu bardzo ważne, głównie ze względu na wymogi ochrony środowiska – mówi Dylak.

Potwierdzeniem tego jest przewidywany wzrost nakładów na transformację sektora. Ma on doprowadzić w 2050 roku do zmniejszenia emisji CO2 o 80 proc. i pomóc w lepszym wykorzystaniu możliwości rynkowych. Ocenia się, że nakłady na ograniczenie emisji i rozwinięcie produkcji nowych bioproduktów mają w ciągu trzydziestu paru lat sięgnąć 44 mld euro.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Sektorem gospodarki w znacznym stopniu nastawionym na eksport jest przemysł papierniczy. Działające w Polsce firmy z tej branży mogą liczyć zwłaszcza na rosnący rynek opakowań. – Trend ekologiczny na Zachodzie sprzyja temu materiałowi, nawet jeśli chodzi o opakowania na żywność i inne dobra konsumpcyjne. Jest także wiele marek, które ze względu np. na swoje pozycjonowanie są zainteresowane jak najszerszym wykorzystaniem papieru i tektury – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań