Każda firma planująca zatrudnić pracownika przygotowuje listę wymagań, które powinni spełnić kandydaci. Sprawdziliśmy więc, jakimi kryteriami kierują się obecnie przedsiębiorcy.
Czytaj także: Teraz są dobre czasy, by pomyśleć o zmianie zawodu
Jak wynika z badań i opinii rekruterów, na pierwszym miejscu wymieniane są zwykle tzw. kompetencje twarde, czyli konkretne umiejętności niezbędne do pracy na danym stanowisku. Ale okazuje się, że równie ważne są kompetencje miękkie, inaczej nazywane uniwersalnymi. Bo choć niełatwo je rozwinąć, to są przydatne praktycznie zawsze, niezależnie od profilu stanowiska i branży, w jakiej działa firma.
Najważniejsze kompetencje zawodowe
Nikt nie zatrudni informatyka, która nie ma pojęcia, czym jest phyton (to język programowania), albo doradcy biznesowego, które nie wie, czy warto stać się jednorożcem (to startupy, które urosły do wielkich firm). Pracodawcy zawsze od kandydatów wymagają znajomości zawodu – wiedzy w danej dziedzinie czy certyfikatów potwierdzających określone umiejętności. To oczywista oczywistość, ale wciąż warto o tym przypominać. Również obecnie – w sytuacji rekordowo niskiego bezrobocia. Przedsiębiorstwa narzekają bowiem nie tyle na brak rąk do pracy, ile raczej na na problemy ze znalezieniem ludzi o odpowiednich kwalifikacjach.
Etyka pracy
Staranność, skrupulatność, dokładność – kierując się w pracy takimi zasadami, mocno zyskujemy w oczach pracodawcy. W Bilansie Kapitału Ludzkiego, szerokich badaniach rynku pracy prowadzonych cyklicznie przez Uniwersytet Jagielloński i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, firmy wskazały zestaw tych cech na drugim miejscu wśród najważniejszych kryteriów oceny kandydatów. Na trzecim zaś miejscu znalazły się takie kwestie, jak odpowiedzialność, uczciwość, wiarygodność.