fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Poszukiwanie pracy

Jakich kompetencji oczekują dziś firmy

123RF
Czym trzeba się wykazać, by pokonać rywali w walce o najlepsze stanowiska? Liczą się nie tylko wiedza i doświadczenie, ale także umiejętności uniwersalne (tzw. miękkie) coraz bardziej cenione przez wszystkich pracodawców.

Każda firma planująca zatrudnić pracownika przygotowuje listę wymagań, które powinni spełnić kandydaci. Sprawdziliśmy więc, jakimi kryteriami kierują się obecnie przedsiębiorcy.

Czytaj także: Teraz są dobre czasy, by pomyśleć o zmianie zawodu

Jak wynika z badań i opinii rekruterów, na pierwszym miejscu wymieniane są zwykle tzw. kompetencje twarde, czyli konkretne umiejętności niezbędne do pracy na danym stanowisku. Ale okazuje się, że równie ważne są kompetencje miękkie, inaczej nazywane uniwersalnymi. Bo choć niełatwo je rozwinąć, to są przydatne praktycznie zawsze, niezależnie od profilu stanowiska i branży, w jakiej działa firma.

Najważniejsze kompetencje zawodowe

Nikt nie zatrudni informatyka, która nie ma pojęcia, czym jest phyton (to język programowania), albo doradcy biznesowego, które nie wie, czy warto stać się jednorożcem (to startupy, które urosły do wielkich firm). Pracodawcy zawsze od kandydatów wymagają znajomości zawodu – wiedzy w danej dziedzinie czy certyfikatów potwierdzających określone umiejętności. To oczywista oczywistość, ale wciąż warto o tym przypominać. Również obecnie – w sytuacji rekordowo niskiego bezrobocia. Przedsiębiorstwa narzekają bowiem nie tyle na brak rąk do pracy, ile raczej na na problemy ze znalezieniem ludzi o odpowiednich kwalifikacjach.

Etyka pracy

Staranność, skrupulatność, dokładność – kierując się w pracy takimi zasadami, mocno zyskujemy w oczach pracodawcy. W Bilansie Kapitału Ludzkiego, szerokich badaniach rynku pracy prowadzonych cyklicznie przez Uniwersytet Jagielloński i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, firmy wskazały zestaw tych cech na drugim miejscu wśród najważniejszych kryteriów oceny kandydatów. Na trzecim zaś miejscu znalazły się takie kwestie, jak odpowiedzialność, uczciwość, wiarygodność.

– Z naszych badań jasno wynika, że umiejętności zawodowe i odpowiednie podejście do pracy są najważniejszymi kompetencjami wymaganymi od kandydatów, bez względu na rodzaj wykonywanych obowiązków – przekonywał Marcin Kocór z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inaczej mówiąc, podstawą działania i rozwoju każdego przedsiębiorstwa są jego pracownicy, każdemu pracodawcy zależy więc, by były to osoby godne zaufania.

Uczenie się i zdolności poznawcze

Dobry pracownik powinien także umieć się uczyć. To oznacza nie tylko chęć udziału w formalnych kursach i szkoleniach, ale też umiejętność przyswajania i przetwarzania nowej wiedzy, a także poszukiwania i korzystania z różnych jej źródeł. Trzeba mieć szerokie horyzonty, otwarty umysły nawet na wiedzę, która teoretycznie nie jest niezbędna w pracy, ale którą jednak będziemy potrafili wykorzystać w różnych kontekstach.

– Zdolność myślenia projektowego i wysoce rozwinięte zdolności poznawcze, które umożliwiają przyswajanie wielu informacji jednocześnie, są bardzo ważne dla firm – podkreśla Magdalena Kamińska, ekspert rynku pracy z agencji zatrudnienia Manpower. Dodaje, że te kompetencje okazują się szczególnie przydatne w aktualnym, dynamicznym środowisku pracy.

– W tym kontekście kluczową rolę odgrywa chęć rozwoju osobistego i samodoskonalenia, gdyż to oznacza, że taki pracownik będzie stale podwyższał swoje kompetencje, a co się z tym wiąże – jeszcze lepiej wykonywał swoje obowiązki – zaznacza Piotr Dziedzic, dyrektor w firmie rekrutacyjnej Michael Page. Jego zdaniem obszarami, które w oczach pracodawców są szczególnie atrakcyjne, a zarazem wymagają stałego doskonalenia, są nowe technologie oraz języki obce.

Zdolność podnoszenia swoich kwalifikacji może w niedalekiej przyszłości stać się najważniejszą kompetencją na rynku pracy. Już dziś w niektórych branżach (np. finanse, analiza big data) wymaga się od pracowników multidyscyplinarnego podejścia, umiejętności łączenia rozwiązań z różnych, czasami wydawałoby się, dosyć odległych dziedzin – na przykład matematyki i psychologii.

Zdolności organizacyjne

Umiejętność zorganizowania sobie pracy i zarządzania własnym czasem wcale nie jest taka prosta. Za to bardzo cenna. – Takie zdolności pozwalają nie tylko dotrzymywać terminów, ale również ustalać priorytety i wyznaczać cele – zaznacza Piotr Dziedzic.

Co więcej, sprawne „zarządzanie sobą" jest również sygnałem dla pracodawców, iż taki kandydat w przyszłości może zostać liderem grupy – planować i koordynować zadania innych osób oraz nadzorować ich projekty.

Umiejętność strategicznego myślenia

Równie ważną kompetencją poszukiwaną przez pracodawców są zdolności analityczne, umiejętność strategicznego myślenia i samodzielność. Taki zestaw pozwala na właściwe ocenianie sytuacji, wyciąganie trafnych wniosków i podejmowanie właściwych decyzji, zwłaszcza w sytuacjach podbramkowych, które zdarzają się w każdej firmie.

Dlatego też osoby, które potrafią rozwiązywać problemy i znajdować skuteczne rozwiązania, cieszą się na rynku dużym wzięciem. Jeśli do tego dodamy kreatywność, pomysłowość, to mamy pracownika prawie idealnego. Wielu pracodawcy dobrze wie, że w dłuższej perspektywie zespół takich „strategów" może skutecznie przyczynić się do rozwoju danego przedsiębiorstwa.

Umiejętności komunikacyjne

Jeszcze w minionej dekadzie liczył się indywidualizm (i indywidualny sukces), lecz dziś firmy cenią przede wszystkim pracę w grupie. Choć ta umiejętność wydaje się prozaiczna, to zdaniem ekspertów polscy pracownicy mają z tym sporo problemów – a nauka pracy zespołowej powinna się zaczynać w szkole podstawowej, a nawet w przedszkolu.

Podobnie jest z umiejętnością komunikacji. Bo cóż z tego, że mamy najlepsze pomysły czy intencje, jeśli nie potrafimy ich wyrazić i przekazać innym?

Otwartość na innych

Zdolność nawiązywania relacji międzyludzkich i otwartość na innych to także ważne kompetencje. Ma to szczególne znaczenie podczas pracy w zróżnicowanych zespołach; wśród osób w różnym wieku, o różnych poglądach czy różnej narodowości, co zdarza się coraz częściej.

Umiejętność pracy w grupie, adaptacji w nowym środowisku czy komunikowania się, to zestaw kompetencji interpersonalnych, określających poziom naszej inteligencji emocjonalnej. – Te umiejętności są pożądane w większości firm – niezależnie od stanowiska i pozycji w organizacji – podsumowuje ekspertka Manpower.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA