Mając to na uwadze, nasuwa się pytanie czy rozporządzenie realizuje cel, który wskazano w uzasadnieniu. Do realnego odroczenia opodatkowania do momentu uzyskania przychodu lub dokonania darowizny (co Minister Finansów wskazuje jako uzasadnienie nowych regulacji) nie dojdzie, gdy utrata w całości lub w części tego składnika majątku nastąpi po 1 grudnia 2021 r. – w takiej sytuacji, zgodnie z literalną wykładnią nowych przepisów, termin na wpłatę podatku przypada 31 grudnia 2021 r., – co w niektórych przypadkach będzie oznaczało termin przypadający przed momentem utraty składnika majątku. Do odroczenia, o którym mowa w uzasadnieniu nie dojdzie również w sytuacji zmiany rezydencji podatkowej przez osobę fizyczną, która po zmianie rezydencji podatkowej nie utraci składnika majątku podlegającego podatkowi od niezrealizowanych zysków.
Ponadto, należy zauważyć, że przepisy ustawowe nie ograniczają stosowania podatku od niezrealizowanych zysków do utraty w całości lub części składnika majątku, a mówią expressis verbis o opodatkowaniu:
1) przeniesienia składnika majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w wyniku którego Rzeczpospolita Polska w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku, przy czym przenoszony składnik majątku pozostaje własnością tego samego podmiotu;
2) zmiany rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Rzeczpospolita Polska w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa.
Dziwi fakt, że Minister Finansów posługuje się w treści rozporządzenia terminami innymi niż te, które zawarte są w ustawie o PIT. I tak na przykład w rozporządzeniu jest mowa o utracie w całości lub części składnika majątku, natomiast w ustawie wskazuje się na przeniesienie składnika majątku poza terytorium RP w wyniku którego RP w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku, gdzie składnik majątku pozostaje własnością tego samego podmiotu.
Ta zmiana terminologii pomiędzy ustawą a rozporządzeniem prowadzi do powstania dodatkowych wątpliwości interpretacyjnych. Bardzo kłopotliwe dla podatników jest, że rozporządzenie dotyczy regulacji podatkowych, które już od samego początku budziły wiele kontrowersji. W odniesieniu do tej, jak i do wielu innych nowych regulacji pożądane byłoby uproszczenie przepisów już na poziomie ustawowym oraz opublikowanie przez Ministra Finansów przystępnych i precyzyjnych dla podatników objaśnień.