Opłata za reklamę a działalność przedsiębiorcy

Firma, która chce się promować, musi się liczyć z ewentualnym wzrostem kosztów prowadzenia działalności w postaci zwiększenia opłaty za wynajem tablicy reklamowej.

Publikacja: 25.09.2015 06:00

Opłata za reklamę a działalność przedsiębiorcy

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

Do katalogu opłat lokalnych weszła 11 września opłata reklamowa, do której ponoszenia zobowiązani są właściciele, użytkownicy i posiadacze nieruchomości lub obiektów budowlanych, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe.

Może być, ale nie musi

Ustawą z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (DzU z 2015 r. poz. 774) wprowadzono możliwość pobierania nowej opłaty lokalnej – opłaty reklamowej. Rady gminy mogą od 11 września 2015 r. pobierać opłatę od tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych znajdujących się na terenie gminy. Stanowi o tym art. 17a ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych). Wpływy z opłaty stanowią dochód gminy.

Wprowadzenie w gminie opłaty reklamowej ma charakter fakultatywny. Zatem rada gminy nie musi jej wprowadzać. Jednak w przypadku podjęcia uchwały w sprawie jej wprowadzenia gmina jest zobowiązana ją pobierać.

Opłata reklamowa może być pobierana wyłącznie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (art. 17a ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Zatem, jeśli dla danego obszaru nie określono zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń rada gminy nie może wprowadzić opłaty reklamowej. Oznacza to, iż przedsiębiorca, który ma zamiar reklamować swoją działalność na terenie danej gminy nie zawsze będzie ponosił ryzyko zwiększenia opłaty za wynajem tablicy reklamowej. Mianowicie, jeśli dla obszaru na którym zainteresowany chce umieścić reklamę nie ustalono zasad i warunków sytuowania tablic reklamowych, to rada gminy nie może wprowadzić opłaty reklamowej. Jednak nawet określenie tych zasad i warunków nie obliguje rady do wprowadzenia tej opłaty.

Zgodnie z art. 17a ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opłatę reklamową pobiera się od:

- właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,

- użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,

- posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,

- posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

- wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,

- jest bez tytułu prawnego

- jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

W przypadku, gdy nieruchomość lub obiekt budowlany, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, jest przedmiotem współwłasności lub pozostaje w posiadaniu dwóch lub więcej osób obowiązek w zakresie wniesienia opłaty reklamowej ciąży solidarnie odpowiednio na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach.

Nałożenie na właścicieli, użytkowników i posiadaczy nieruchomości lub obiektów budowlanych obowiązku ponoszenia opłaty reklamowej powoduje w praktyce przerzucenie tych opłat na przedsiębiorców reklamujących swoją działalność. Przerzucenie opłat przejawiać się może wzrostem opłat za wynajem billboardów, a w konsekwencji zwiększeniem kosztów działalności przedsiębiorcy.

Jakie są wyłączenia

Przedsiębiorca nie zawsze będzie obciążany ryzykiem wzrostu kosztów działalności z tytułu zamieszczenia reklamy. Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w art. 17a ust. 5 określają, iż opłaty reklamowej nie pobiera się od tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, które:

- nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie;

- stanowią szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;

- są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa;

- służą wyłącznie do upowszechniania informacji:

– trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,

– o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Jaka wysokość

Wysokość stawek opłaty reklamowej określa rada gminy w drodze uchwały. Składa się ona z części stałej i zmiennej (art. 17b ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy. Ustalona przez radę stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie. Z kolei część zmienna opłaty zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.

Jeśli kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, wówczas wysokość opłaty zależy od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym. Określona przez radę gminy stawka części zmiennej nie może przekroczyć 0,20 zł od 1 mkw. pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

Rada gminy może różnicować wysokość stawek opłaty, uwzględniając lokalizację oraz wielkość lub rodzaj tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego. Ponadto może wprowadzić obowiązek składania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, deklaracji na opłatę reklamową. Jest także kompetentna do określenia terminu, warunków i trybu składania tych deklaracji - określa wzór formularza deklaracji na opłatę reklamową, w którym zawarte są dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru opłaty reklamowej. Może także wprowadzić możliwość składania deklaracji na opłatę reklamową za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Do katalogu opłat lokalnych weszła 11 września opłata reklamowa, do której ponoszenia zobowiązani są właściciele, użytkownicy i posiadacze nieruchomości lub obiektów budowlanych, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe.

Może być, ale nie musi

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Sędzia zwrócił się do władz Białorusi o azyl. To "bohater" afery hejterskiej w MS
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Prawo dla Ciebie
"Nowy rozdział dla Polski". Komisja Europejska zamyka procedurę artykułu 7
Sądy i trybunały
Zwrot w sprawie zmian w KRS? Nieoficjalnie: Bodnar negocjuje z Dudą