Na czym polega analiza cen transferowych

Badanie danych porównawczych pozwala na poznanie rynkowego poziomu wynagrodzenia danej transakcji lub jego uzasadnienie i obronę stosowanych cen. Dzięki temu podatnik minimalizuje ryzyko ich zakwestionowania przez fiskusa.

Publikacja: 28.06.2017 05:30

Michał Kubik

Michał Kubik

Foto: materiały prasowe

1. Co to jest analiza danych porównawczych?

Zgodnie z art. 9a ust. 2b pkt 2 ustawy o CIT, analiza danych porównawczych to analiza danych podmiotów niezależnych lub danych ustalonych z podmiotem niezależnym, uznanych za porównywalne do warunków ustalonych w transakcjach lub innych zdarzeniach z podmiotami powiązanymi. Innymi słowy, jest to analiza wskazująca rynkowy prze- dział cen/marż stosowanych w transakcjach między podmiotami niepowiązanymi.

Dokonanie przez podatnika analizy danych porównawczych pozwala przede wszystkim na „poznanie" rynkowego poziomu wynagrodzenia danej transakcji lub jego uzasadnienie i obronę stosowanych cen. Umożliwia to z kolei kontrolę i minimalizację ryzyka zakwestionowania cen w trakcie kontroli podatkowej. Dzięki przeprowadzonej analizie, podatnik może też zawczasu zmodyfikować stosowane rozliczenia z podmiotami powiązanymi, tak aby zapewnić sobie wyższy poziom bezpieczeństwa podatkowego.

2. Czy analiza cen transferowych jest obligatoryjnym elementem dokumentacji cen transferowych?

Tak. Od 2017 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi analiza danych porównawczych (tzw. benchmarking study) jest obligatoryjnym elementem dokumentacji cen transferowych.

Obowiązek sporządzania analiz dotyczy podatników uzyskujących przychody lub koszty powyżej 10 mln euro.

Pozostali podatnicy, pomimo braku takiego obowiązku, mogą sporządzić analizę dla własnych celów tj. dla ustalenia/zweryfikowania rynkowego poziomu cen stosowanych w transakcjach. Posiadanie analiz danych porównawczych może ograniczyć ryzyko kwestionowania cen przez organy podatkowe, dlatego warto je sporządzić.

3.Czy można wykorzystać analizę otrzymaną od grupy?

Zasadniczo przepisy nie zabraniają przekazywania analiz danych porównawczych między podmiotami powiązanymi. W konsekwencji, dopuszcza się wykorzystanie np. przez usługobiorcę analizy przygotowanej przez usługodawcę w zakresie zawieranej między nimi transakcji.

Należy jednak mieć na uwadze, że analiza danych porównawczych (na podstawie polskich przepisów) powinna być przygotowana na podstawie danych podmiotów krajowych. Tym samym, otrzymany z grupy benchmark uwzględniający np. tylko zagraniczne podmioty będzie niewystarczający. W takiej sytuacji, w praktyce przygotowuje się dodatkowy benchmark oparty o dane polskich podmiotów.

4.Co powinna zawierać analiza?

Zgodnie z projektem rozporządzenia ministra rozwoju i finansów w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej (na moment przygotowywania odpowiedzi nie opublikowano jeszcze wersji ostatecznej rozporządzenia), analiza danych porównawczych powinna zawierać wskazanie:

- analizowanej strony/stron transakcji, wraz z uzasadnieniem wyboru;

- istotnych założeń analizy, wraz z uzasadnieniem ich wyboru, w tym:

– cechy charakterystyczne dóbr i usług, cechy fizyczne, jakość, trwałość, dostępność, obciążenia prawami osób trzecich, wielkość dostawy, forma/rodzaj transakcji, czas trwania i stopień ochrony wartości niematerialnych, korzyści związane z wykorzystaniem dóbr, ekonomiczna lub prawna forma własności,

– przebieg transakcji (funkcje, aktywa, kapitał ludzki, ryzyka),

– warunki transakcji w stopniu, w którym mogą wpływać na cenę rynkową,

– warunki istniejące na porównywalnych rynkach w stopniu, w którym mogą wpływać na cenę rynkową,

– stosowaną strategię gospodarczą, jeśli wpływa na wartość transakcji,

– uzasadnienia zastosowania wieloletnich/jednorocznych danych dotyczących sytuacji gospodarczej branży;

- danych porównawczych dotyczących operacji gospodarczych wykorzystanych/odrzuconych w kalkulacji dochodów (straty), w tym:

– źródło i sposób pozyskania danych,

– ceny lub wskaźniki finansowe dotyczące transakcji porównywalnych,

- informacji o korektach eliminujących istotne różnice między analizowaną a porównywalną transakcją;

- stosowanych informacji finansowych, wskaźników finansowych, miar statystycznych, punktów/przedziałów statystycznych;

- uzasadnienia porównywalności transakcji.

5.Skąd brać dane do analizy?

Analiza powinna zostać przeprowadzona z wykorzystaniem rzetelnych i wiarygodnych danych finansowych na temat transakcji/podmiotów porównywalnych.

Najczęściej wykorzystywanym źródłem danych finansowych są komercyjne bazy danych. Niewątpliwą zaletą przynajmniej niektórych z dostępnych na polskim rynku baz jest to, że w procesie wyszukiwania podmiotów możliwe jest wybranie kryteriów selekcji pozwalających na uzyskanie jak najbardziej porównywalnych podmiotów, co jest niezwykle ważne ze względu na wymogi odnośnie do porównywalności danych przyjmowanych do badania.

6. Czy polskie przepisy podatkowe wskazują podatnikowi sposób przeprowadzenia analizy cen transferowych?

Polskie przepisy podatkowe nie wskazują w jaki sposób podatnik powinien przeprowadzić analizę cen porównawczych. Ministerstwo Finansów pracuje jednak nad rozporządzeniem, w którym mają być określone elementy, jakie powinna zawierać analiza danych porównawczych.

Ponadto, podatnik może kierować się Wytycznymi OECD w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych oraz przepisami rozporządzenia ministra finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (DzU z 2014 r. poz. 1186). Przepisy te co prawda adresowane są do organów podatkowych, lecz przeprowadzenie analizy w sposób analogiczny do metodologii stosowanej przez organy powinno zagwarantować uzyskanie podobnych wyników.

1. Co to jest analiza danych porównawczych?

Zgodnie z art. 9a ust. 2b pkt 2 ustawy o CIT, analiza danych porównawczych to analiza danych podmiotów niezależnych lub danych ustalonych z podmiotem niezależnym, uznanych za porównywalne do warunków ustalonych w transakcjach lub innych zdarzeniach z podmiotami powiązanymi. Innymi słowy, jest to analiza wskazująca rynkowy prze- dział cen/marż stosowanych w transakcjach między podmiotami niepowiązanymi.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP