Komisja Europejska (KE) wezwała państwa członkowskie UE i państwa strefy Schengen do przedłużenia czasowego zamknięcia granic dla podróży, które nie są niezbędne, do 15 czerwca br. W Polsce datę wznowienia ruchu wicepremier Jadwiga Emilewicz ustaliła na 15 czerwca, jednak ostateczny termin zależy od bieżącej sytuacji epidemicznej.
Dla przypomnienia, świat w związku z pandemią zamknął granice w zasadzie na wszystkich kontynentach. Zamknięcie Europy na komunikację lotniczą trwa już ponad dwa miesiące. To wtedy Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), Komisja Europejska, władze państw innych kontynentów np. Chin, Ameryki, wystosowały różnego rodzaju zalecenia lub wytyczne w zakresie postępowania i walki z koronawirusem. Dzisiaj wydaje się, że wracamy do normalności. EASA kilka dni temu podała zalecenia w zakresie przygotowania lotnisk do wznowienia działalności!
Mimo, że nie wiemy, kiedy realnie zostaną wznowione operacje lotnicze, ważne aby lotniska były przygotowane do bezpiecznej obsługi lotów. Z tego powodu w ramach zarządzania bezpieczeństwem i we współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej operatorzy lotnisk powinni ustalić plan, który byłby wdrożony przed rozpoczęciem działalności. EASA uwagę tę kieruje do właściwych organów państwowych, zarządzających lotniskami i instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.
Zalecania dotyczą szeregu zagadnień począwszy od kontroli powierzchni, usuwania wszelkich uszkodzeń, wycieków czy zagłębień, oceny stanu ogrodzeń, systemów odwadniających, stanu oznakowania obszaru ruchu, oznakowania i oświetlenia dozwolonych przeszkód, systemów zasilania elektrycznego, systemu oświetlenia, sprawności łączności, właściwego działania pomocy nawigacyjnych, poprzez dopasowanie gotowości służb ratowniczych i gaśniczych do przewidywalnego ruchu, w tym sprawdzenie pojazdów, sprzętu służb ratowniczego i gaśniczego, systemu alarmowego i komunikacji stosowanej podczas operacji normalnych i awaryjnych, zaparkowanych samolotów, sprawdzenia pola manewrowego, pasów startowych, pomocy oświetleniowych i radionawigacyjnych. Należy ocenić dostępność i kompetencje personelu do wykonywania zadań, odpowiednio zarządzając ryzykiem możliwych absencji.