fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Nowe technologie

Testy Volvo bez kierowcy

Samochodami testowymi będą SUV-y XC90
materiały prasowe
Volvo przeprowadzi w Londynie wielki test autonomicznych samochodów w prawdziwym ruchu. Start w 2017 roku.

To ma być jeden z największych podobnych testów przeprowadzonych na publicznych drogach na świecie. Należąca do chińskiej firmy Geely Automobile legendarna szwedzka marka swojej szansy upatruje w nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, których symbolem stał się nowy model SUV-a — XC90. To właśnie te auta — po modyfikacjach — będą wykorzystywane w testach.

Jazdy testowe mają się odbywać w Londynie oraz w Göteborgu, siedzibie Volvo. Auta mają być półautomatyczne — w każdym będą jechać ludzie, którzy w razie potrzeby przejmą sterowanie. Jednak dane z podróży zostaną zarejestrowane i będą wykorzystywane do opracowania oprogramowania lepiej przystosowanego do realnego ruchu ulicznego.

Program ma ruszyć w przyszłym roku i początkowo ma w nim uczestniczyć kilka samochodów — informuje sieć BBC. W 2018 roku flota autonomicznych samochodów zostanie poszerzona do 100 egzemplarzy.

Volvo bardzo zależy na stworzeniu samochodów obywających się bez kierowcy. Razem z firmami Google, Ford oraz taksówkarskimi Uber i Lyft zawiązało kilka dni temu porozumienie, którego celem jest lobbowanie za wprowadzaniem przepisów korzystnych dla producentów samochodów autonomicznych. Między innymi firmy chciałyby, aby nie było obowiązku obecności w takim aucie człowieka, który może przejąć kierownicę. Google uważa wręcz, że kierownica i pedały są zbędne.

Podstawowym argumentem zwolenników autonomicznych samochodów jest poprawa bezpieczeństwa ruchu. Blisko 90 proc. wypadków określana jest w statystykach jako spowodowane przez błąd człowieka. Według przedstawicieli Volvo samochody sterowane komputerem zredukują wskaźniki wypadkowości o jedną trzecią. Przyczynią się również do zmniejszenia emisji spalin — przekonują ich zwolennicy.

W pełni autonomiczne samochody mogłyby trafić na rynek już w 2021 roku — sugeruje BBC. Przeszkodą są jednak coraz ostrożniejsi ustawodawcy. Ujawnione niedawno przez Google dane o wypadkach ich autonomicznych samochodów wskazują, że kraksy się zdarzają. Był nawet taki, w którym zawiniła maszyna. To sprawiło, że urzędy odpowiedzialne za bezpieczeństwo transportu w USA zaostrzyły proponowane przepisy dotyczące ruchu aut bez kierowcy.

—bbc

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA