Testy Volvo bez kierowcy

Volvo przeprowadzi w Londynie wielki test autonomicznych samochodów w prawdziwym ruchu. Start w 2017 roku.

Aktualizacja: 27.04.2016 16:42 Publikacja: 27.04.2016 16:28

Samochodami testowymi będą SUV-y XC90

Samochodami testowymi będą SUV-y XC90

Foto: materiały prasowe

To ma być jeden z największych podobnych testów przeprowadzonych na publicznych drogach na świecie. Należąca do chińskiej firmy Geely Automobile legendarna szwedzka marka swojej szansy upatruje w nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, których symbolem stał się nowy model SUV-a — XC90. To właśnie te auta — po modyfikacjach — będą wykorzystywane w testach.

Jazdy testowe mają się odbywać w Londynie oraz w Göteborgu, siedzibie Volvo. Auta mają być półautomatyczne — w każdym będą jechać ludzie, którzy w razie potrzeby przejmą sterowanie. Jednak dane z podróży zostaną zarejestrowane i będą wykorzystywane do opracowania oprogramowania lepiej przystosowanego do realnego ruchu ulicznego.

Program ma ruszyć w przyszłym roku i początkowo ma w nim uczestniczyć kilka samochodów — informuje sieć BBC. W 2018 roku flota autonomicznych samochodów zostanie poszerzona do 100 egzemplarzy.

Volvo bardzo zależy na stworzeniu samochodów obywających się bez kierowcy. Razem z firmami Google, Ford oraz taksówkarskimi Uber i Lyft zawiązało kilka dni temu porozumienie, którego celem jest lobbowanie za wprowadzaniem przepisów korzystnych dla producentów samochodów autonomicznych. Między innymi firmy chciałyby, aby nie było obowiązku obecności w takim aucie człowieka, który może przejąć kierownicę. Google uważa wręcz, że kierownica i pedały są zbędne.

Podstawowym argumentem zwolenników autonomicznych samochodów jest poprawa bezpieczeństwa ruchu. Blisko 90 proc. wypadków określana jest w statystykach jako spowodowane przez błąd człowieka. Według przedstawicieli Volvo samochody sterowane komputerem zredukują wskaźniki wypadkowości o jedną trzecią. Przyczynią się również do zmniejszenia emisji spalin — przekonują ich zwolennicy.

W pełni autonomiczne samochody mogłyby trafić na rynek już w 2021 roku — sugeruje BBC. Przeszkodą są jednak coraz ostrożniejsi ustawodawcy. Ujawnione niedawno przez Google dane o wypadkach ich autonomicznych samochodów wskazują, że kraksy się zdarzają. Był nawet taki, w którym zawiniła maszyna. To sprawiło, że urzędy odpowiedzialne za bezpieczeństwo transportu w USA zaostrzyły proponowane przepisy dotyczące ruchu aut bez kierowcy.

—bbc

To ma być jeden z największych podobnych testów przeprowadzonych na publicznych drogach na świecie. Należąca do chińskiej firmy Geely Automobile legendarna szwedzka marka swojej szansy upatruje w nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, których symbolem stał się nowy model SUV-a — XC90. To właśnie te auta — po modyfikacjach — będą wykorzystywane w testach.

Jazdy testowe mają się odbywać w Londynie oraz w Göteborgu, siedzibie Volvo. Auta mają być półautomatyczne — w każdym będą jechać ludzie, którzy w razie potrzeby przejmą sterowanie. Jednak dane z podróży zostaną zarejestrowane i będą wykorzystywane do opracowania oprogramowania lepiej przystosowanego do realnego ruchu ulicznego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska