fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Chiny zamówiły 300 airbusów

Wikimedia
Zamówienie przez Chiny 300 samolotów Airbusa było jedną z 15 umów handlowych podpisanych w Paryżu podczas wizyty we Francji prezydenta Xi Jinpinga.

Ponadto francuska EDF zbuduje w Chinach farmę wiatrowni offshore za miliard euro, firmy Fives i China National Building Materials Group będą współpracować w krajach rozwijających się w oszczędzaniu energii w ramach umowy za 1 mld euro, armator CMA CGM z Marsylii zamówił w Chinach 10 kontenerowców za 1,2 mld euro (5 na gaz ziemny LNG, 5 ze skruberami ograniczającymi emisję gazów), resorty rolnictwa uzgodniły zniesienie embarga na francuski drób — podał Reuter za urzędem prezydenta Francji.

Megakontrakt na samoloty

Airbus i chińska firma dostarczająca samoloty liniom lotniczym CAS podpisały generalne porozumienie na dostawę 300 samolotów (290 z rodziny A320 i 10 A350) o wartości 35 mld dolarów w cenach katalogowych — podały Airbus, Bloomberg i Reuter.

Wartość jest niemal dwukrotnie większa od kontraktu zawartego w styczniu 2019 podczas wizyty prezydenta Emmanuela Macrona w Pekinie. Taką samą liczbę samolotów udało się Boeingowi sprzedać Chinom podczas wizyty Donalda Trumpa w Pekinie w 2017 r.

Obecne zamówienia dotyczy zarówno starszych A319, A320 i A321ceo jak i następnej generacji neo z bardziej ekonomicznymi silnikami; większość stanowią A320neo i A321neo.

Według prognoz producenta z Tuluzy, Chiny będą potrzebować w ciągu następnych 20 lat 7400 nowych samolotów pasażerskich i cargo, niemal 20 proc. całego popyty na świecie.

Obecny kontrakt uznany przez E. Macrona za „doskonały sygnał” wzmacnia Guillaume Faury, który w kwietniu przejmuje stery w Grupie Airbusa od Toma Endersa — ocenia Reuter.

Akcje Airbusa zyskały w Paryżu 2,5 proc. Bank inwestycyjny Citigroup potwierdził rekomendację kupuj dla akcji tej spółki. „Nie znamy szczegółów harmonogramu dostaw z tego zamówienia, ale Chiny odbierały co roku po 20-25 proc. produkcji Airbusa, a biorąc pod uwagę to, że rodzina A320 jest sprzedana w całości przy obecnym rytmie produkcji do 2024-25 r., to uważamy, że to zamówienie przybliża możliwość zwiększenia rytmu produkcji tych samolotów do 70 co miesiąc” — napisali analitycy tego banku.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA