Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Komisja Nadzoru Finansowego we współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju, ruszyły z kampanią Oczarowani. Urzędnicy chcą zwrócić uwagę na czynniki ryzyka związane z inwestowaniem w zakup condo- i aparthoteli.

"Brak świadomości wielu ryzyk sprawia, że osoby poszukujące atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych ale nieposiadające niezbędnej wiedzy, mogą łatwo zostać oczarowane możliwościami uzyskania szybkich i wysokich profitów. Inwestowanie w condohotele/aparthotele, czyli głównie apartamenty, pokoje na wynajem krótkoterminowy, oferowane jest coraz intensywniej i z wykorzystaniem różnorodnych form komunikacji. Komunikaty marketingowe często zawierają informacje o bezpieczeństwie lokaty oraz gwarancji osiągnięcia 7 czy nawet 10 proc. zysków w skali roku przez kilka, a nawet w perspektywie 10 lat" - czytamy w komunikacie. Kwestie ryzyka są w takich przekazach najczęściej pomijane.

Na stronie www.oczarowani.pl można znaleźć katalog najistotniejszych wytycznych, które pomogą nieprofesjonalnym uczestnikom obrotu uzyskać większą wiedzę o czynnikach, które należy wziąć pod uwagę w planowanej inwestycji. Kampanii towarzyszą telewizyjne i radiowe spoty informacyjne.

Pod koniec września UOKiK i KNF wystosowały osobne komunikaty przestrzegające przed pochopnym inwestowaniem w condo. UOKiK wysłał pytania do 80 deweloperów i operatorów oraz 25 firm pośredniczących w zakupie nieruchomości w formule condo lub pomagających w finansowaniu zakupu. Na podstawie otrzymanych danych wszczął 9 postępowań wyjaśniających, w których sprawdza m.in. sposób zawierania umów z konsumentami i przekazywane im informacje.

Kogo obejmują postępowania wyjaśniające?

- Deweloperów - mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK. - Sprawdzamy też, jak deweloperzy finansują inwestycje. Podczas analizy rynku nasze wątpliwości wzbudził brak jasnych zasad współpracy deweloperów z pośrednikami finansowymi lub domami maklerskimi, często powiązanymi z bankami, jak również brak przejrzystego wskazania, który podmiot za co odpowiada wobec konsumenta. Klienci są zachęcani do lokowania oszczędności w aparthotele lub zaciągnięcia na ten cel kredytu, a to duże ryzyko. Pośrednik finansowy powinien rzetelnie przedstawiać wady i zalety inwestycji w aparthotel, tak by nie dochodziło do nieuczciwej sprzedaży - dodaje.