Wygodniejsze tramwaje, coraz dłuższe linie

Nawet 4–5 mld zł warte będą inwestycje miast w nowe tramwaje kupowane w perspektywie 2014–2020. Rozbudowywana jest także infrastruktura.

Aktualizacja: 12.08.2019 09:47 Publikacja: 11.08.2019 21:00

Warszawa zamówiła 123 tramwaje w firmie Hyundai Rotem

Warszawa zamówiła 123 tramwaje w firmie Hyundai Rotem

Foto: materiały prasowe

Dzięki unijnym dotacjom to ostatnia szansa na tak znaczącą modernizację taboru, w którym jeżdżą jeszcze wysokopodłogowe pojazdy z lat 70. i 80. ub. wieku. Równie ważna okazuje się rozbudowa infrastruktury o nowe linie i centra przesiadkowe łączące komunikację tramwajową z autobusami i koleją.

W Poznaniu rozpoczęła się budowa linii tramwajowej na Naramowice. – To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. Nowa trasa będzie kosztowała 270 mln zł, a przebudowa układu drogowego w tej okolicy – kolejne 160 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na wiosnę 2022 roku. W ub. miesiącu zakończyły się główne prace budowlane na pętli Wilczak, która zostanie otwarta z początkiem września. Kolejnym etapem będzie zaprojektowanie i budowa odcinka od pętli do skrzyżowania ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. 

Czytaj także: Łódź: powolna śmierć podmiejskich tramwajów 

Do rozpoczęcia budowy nowej linii z dzielnicy Brynów do Kostuchny łączącej południe z centrum miasta szykują się Katowice. Pięciokilometrową trasą ma podróżować nawet 14 tys. pasażerów dziennie. Inwestycja pochłonie co najmniej 110 mln zł i będzie to pierwsza rozbudowa sieci tramwajowej w mieście od 1947 r. Powstanie sześć przystanków, na trzech z nich będzie możliwa przesiadka do autobusów. Pierwotnie zakończenie budowy miało nastąpić w IV kwartale 2020 r. Jednak termin zostanie przesunięty, bo władze miasta mimo możliwości przyspieszenia wywłaszczeń gruntów wynikających z tzw. specustawy drogowej zdecydowały się na rozmowy i próbę kompromisu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości wyznaczonych pod linię.

W Gdańsku powstaje linia Nowa Bulońska Północna. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych miasta. Dwutorowa trasa ma kosztować 192 mln zł. Nowa Bulońska Północna ma połączyć istniejącą ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową. Inwestycja zakłada budowę jezdni, linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej wraz infrastrukturą towarzyszącą.

W rozbudowę komunikacji tramwajowej inwestują także mniejsze miasta. Na Śląsku modernizowane są linie w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach oraz w Zabrzu. Częstochowa realizuje projekt tramwajowy zakładający zakup dziesięciu nowoczesnych składów za 90 mln zł oraz budowę nowej linii w starym śladzie między Rakowem a Północą, co ma kosztować 114 mln zł. Do końca sierpnia będą prowadzone roboty w południowej części miasta, następnie rozpocznie się kolejny etap inwestycji w dzielnicy Północ. – Zmodernizowany tabor wyjedzie na nową linię w starym śladzie z końcem 2020 roku – deklaruje Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.

Największego zakupu nowych tramwajów dokonała Warszawa. Umowa na dostawę 123 tramwajów za 1 mld 825 mln zł została podpisana z koreańskim koncernem Hyundai Rotem. Miasto zaplanowało także budowę ponad 20 km nowych tras oraz nowej zajezdni. Tramwaje mają się pojawić tam, gdzie ich wcześniej nie było: w Wilanowie i na Białołęce.

Czytaj także: Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich: Po co Warszawie tyle tramwajów

Z kolei 30 tramwajów chce kupić Łódź. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w końcu lipca ogłosiło przetarg na 30 pojazdów, które zostaną zakupione w ramach projektu niskoemisyjnego „Tramwaj dla Łodzi". Mają sprawniej jeździć po łukach, co zmniejszy hałas i ograniczy zużycie szyn.

Ekologia jest ważnym elementem inwestycji w infrastrukturę. Coraz więcej miast planuje zielone torowiska pokrywane warstwą humusu porośniętego trawą.

Dzięki unijnym dotacjom to ostatnia szansa na tak znaczącą modernizację taboru, w którym jeżdżą jeszcze wysokopodłogowe pojazdy z lat 70. i 80. ub. wieku. Równie ważna okazuje się rozbudowa infrastruktury o nowe linie i centra przesiadkowe łączące komunikację tramwajową z autobusami i koleją.

W Poznaniu rozpoczęła się budowa linii tramwajowej na Naramowice. – To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. Nowa trasa będzie kosztowała 270 mln zł, a przebudowa układu drogowego w tej okolicy – kolejne 160 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na wiosnę 2022 roku. W ub. miesiącu zakończyły się główne prace budowlane na pętli Wilczak, która zostanie otwarta z początkiem września. Kolejnym etapem będzie zaprojektowanie i budowa odcinka od pętli do skrzyżowania ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej