Dzięki unijnym dotacjom to ostatnia szansa na tak znaczącą modernizację taboru, w którym jeżdżą jeszcze wysokopodłogowe pojazdy z lat 70. i 80. ub. wieku. Równie ważna okazuje się rozbudowa infrastruktury o nowe linie i centra przesiadkowe łączące komunikację tramwajową z autobusami i koleją.
W Poznaniu rozpoczęła się budowa linii tramwajowej na Naramowice. – To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. Nowa trasa będzie kosztowała 270 mln zł, a przebudowa układu drogowego w tej okolicy – kolejne 160 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na wiosnę 2022 roku. W ub. miesiącu zakończyły się główne prace budowlane na pętli Wilczak, która zostanie otwarta z początkiem września. Kolejnym etapem będzie zaprojektowanie i budowa odcinka od pętli do skrzyżowania ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego.
Czytaj także: Łódź: powolna śmierć podmiejskich tramwajów
Do rozpoczęcia budowy nowej linii z dzielnicy Brynów do Kostuchny łączącej południe z centrum miasta szykują się Katowice. Pięciokilometrową trasą ma podróżować nawet 14 tys. pasażerów dziennie. Inwestycja pochłonie co najmniej 110 mln zł i będzie to pierwsza rozbudowa sieci tramwajowej w mieście od 1947 r. Powstanie sześć przystanków, na trzech z nich będzie możliwa przesiadka do autobusów. Pierwotnie zakończenie budowy miało nastąpić w IV kwartale 2020 r. Jednak termin zostanie przesunięty, bo władze miasta mimo możliwości przyspieszenia wywłaszczeń gruntów wynikających z tzw. specustawy drogowej zdecydowały się na rozmowy i próbę kompromisu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości wyznaczonych pod linię.
W Gdańsku powstaje linia Nowa Bulońska Północna. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych miasta. Dwutorowa trasa ma kosztować 192 mln zł. Nowa Bulońska Północna ma połączyć istniejącą ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową. Inwestycja zakłada budowę jezdni, linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej wraz infrastrukturą towarzyszącą.