Przeprowadzone badania nie wykazały istotnych różnic w osobowości i stylu zarządzania menedżera kobiety i mężczyzny. Niezależnie od płci, polski menedżer jest bardzo dobrze wykształcony i ma wysokie kompetencje zawodowe. Osoby w tej grupie mają podobne ambicje i świadomie budują swoją karierę. Raport wskazuje, że kobiety i mężczyźni mają podobne zawodowe zdolności umysłowe i emocjonalne. Większość cech osobowości występuje zarówno u kobiet jak i u mężczyzn na tym samym poziomie.
Czytaj także: Kobiety na kierowniczych stanowiskach w firmach
Jakie różnice cech osobowości
Na podstawie kwestionariusza osobowości HPI zmierzono skalę stabilności, ambicji, towarzyskości, wrażliwości interpersonalnej, systematyczności, dociekliwości i otwartości na wiedzę. Mediana wyników badania pokazuje, że nieznaczne różnice występują jedynie na skali dociekliwości (skala odpowiada za wyobraźnię ciekawość i potencjał twórczy) i ambicji (inicjatywa, współzawodnictwo i potencjał twórczy). Mężczyźni na skali dociekliwości plasują się w grupie ok. 31 proc. a kobiety w ok. 26 proc..; natomiast na skali ambicji panowie plasują się w grupie w ok. 58 proc. a panie w grupie ok. 48 proc. Kobiety natomiast są bardziej otwarte na wiedzę, czyli są bardziej zorientowane na osiągnięcia oraz bycie na bieżąco w sprawach naukowych, biznesowych niż mężczyźni. Panowie na skali otwartości na wiedzę plasują się w grupie ok. 60 proc. a kobiety w grupie 73 proc.).
Motywatory a płeć
Na motywację ma przede wszystkim wpływa nasz wewnętrzny system wartości - nasze głębokie, ukryte „Ja". Badana grupa porusza się w podobnym środowisku więc wykazuje zbliżone wartości, preferencje i motywatory. Mediana wyników badania pokazuje, że mężczyźni nieco większą uwagę przywiązują do sfery finansowej (mężczyźni na skali finansów plasują się w grupie ok. 63 proc. a kobiety w ok. 45 proc.). Przywiązują również większą uwagę do statusu, osiągnięć i posiadania wpływu w otoczeniu zawodowym. Panowie plasują się w niej w okolicach 60 proc. Podczas, gdy panie są w ok. 45 proc. Kobiety zaś są nieznacznie wyżej na skali tradycji odpowiadającej za działania zgodne z obwiązującymi zasadami, czy regulaminem oraz za osobiste przekonania i poczucie obowiązku (mężczyźni są w grupie ok. 49 proc. a kobiety w grupie ok. 55 proc.). Kobiety przywiązują także większą uwagę do wyglądu przedmiotów i mają nieco bardziej intuicyjny niż mężczyźni styl podejmowania decyzji, dlatego na skali estetyki są w grupie ok. 60 proc. a mężczyzni nieco niżej - w grupie 48 proc..
Czytaj także: Nierówne wymagania dla kobiet i mężczyzn na kierowniczych stanowiskach firm prawniczych