Spory w biznesie to niejednokrotnie problem związany z prowadzeniem długotrwałego procesu sądowego, który potrafi sparaliżować przedsiębiorstwo na wiele miesięcy, a nieraz i lat. Także spory wewnątrz firm i organizacji mogą zaburzyć funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nierozwiązany konflikt np. pomiędzy działami odpowiedzialnymi za strategiczne obszary działalności firmy może zaś spowodować niemałe perturbacje dla całego przedsiębiorstwa. Często taki spór powstały wewnątrz organizacji przeradza się w problem pracowniczy, który może skończyć się procesem sądowym, w którym pracownik występuje przeciwko organizacji.
Czytaj także: Pięć powodów, dla których pracownik odchodzi z pracy
Próba porozumienia
Zgodnie z art. 243 kodeksu pracy pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu wynikającego ze stosunku pracy. I takie właśnie polubowne załatwienie sprawy zaczyna się wewnątrz organizacji.
W obszarze sporów wewnątrzorganizacyjnych szczególną rolę odgrywa dział kadr (HR). Będąc częścią przedsiębiorstwa jest zaangażowany w rozwiązywanie sporów pomiędzy kolegami z pracy lub kolegami a przełożonym (np. członkiem zarządu firmy) tak, aby ten konflikt nie zakończył się konkretnymi roszczeniami pracownika wynikającymi ze stosunku pracy i nie „wylądował" w sądzie. Jest to bardzo trudna sytuacja. Osoba odpowiedzialna za stosunki pracownicze w firmie, opłacana de facto przez tę firmę, musi zachować obiektywizm w danej sytuacji, wspomagając strony w poszukiwaniu polubownego rozwiązania. Takie „mediowanie" sporu jest dalekie od idealnej mediacji, która zakłada pełną bezstronność mediatora jako osoby pomagającej stronom w znalezieniu najlepszego rozwiązania sytuacji. Mediator bowiem, zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu postępowania cywilnego, powinien zachować bezstronność przy prowadzeniu mediacji (art. 1833 k.p.c.).
Mediacje pracownicze mogą pozwolić na polubowne rozwiązanie takich konfliktów jak: