Po zatarciu kary porządkowej pracownika nowa numeracja akt

Gdy fakt nałożenia kary porządkowej odchodzi w niepamięć, pracodawca musi usunąć o niej informacje z akt pracownika i przenumerować dokumenty dotyczące pozostałych kar.

Publikacja: 21.02.2019 05:15

Po zatarciu kary porządkowej pracownika nowa numeracja akt

Foto: 123RF

-W jaki sposób według nowych przepisów usunąć informacje o karach z akt osobowych – tzn. czy usuwając informacje o jednej karze należy przenumerować całość części dotyczącej kar? – pyta czytelniczka.

Tak. Po uznaniu kary za niebyłą należy usunąć całą część dotyczącą danej kary. Jeśli w aktach pozostaną informacje o nałożeniu innych kar, konieczna jest zmiana ich numeracji. W większości przypadków z części D usuwane będą jednak wszystkie kary, gdyż rok nienagannej pracy, po upływie którego usuwane są informacje o ukaraniu, jest liczony od nałożenia ostatniej z nich.

Czytaj także: Zatarte kary porządkowe mogą uzasadnić zwolnienie z pracy

Część D teczki

Od 1 stycznia 2019 r. informacje o ukaraniu pracownika karą porządkową umieszcza się w części D akt osobowych. Dokładnie umieszcza się w niej odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu (§ 4 rozporządzenia MRPiPS z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej, DzU poz. 2369). Kara to bowiem często nie tylko samo zawiadomienie o ukaraniu, ale również inne dokumenty (notatki z danego zdarzenia, zeznania świadków, protokół komisji – jeżeli naruszenie obowiązków wymagało np. analizy technicznej, itp.).

Porządek chronologiczny

Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowuje się w wydzielonych częściach dotyczących danej kary. Przyporządkowuje im się odpowiednio numery D1 i kolejne. Każda z tych „podczęści" zawiera dokumenty przechowywane w porządku chronologicznym, ponumerowane oraz objęte wykazem („spisem treści" obejmującym daną część).

W związku z usunięciem z akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu, usuwa się całą wydzieloną część dotyczącą danej kary, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery. Usuwając więc informacje o karze D1, należy przemianować karę D2 na D1.

Zwykle bez zmian

W zdecydowanej większości przypadków nie będzie jednak następowało usunięcie kary D1 z pozostawieniem kary D2. „Nienaganność pracy" przez rok, po upływie którego karę uważa się za niebyłą, rozumiana jest bowiem jako sytuacja, w której w ciągu roku po ukaraniu nie została pracownikowi wymierzona kolejna kara porządkowa. Zarówno resort pracy (wyjaśnienia MPiPS z 24 maja 1988 r., PP-053-069/88), jak i PIP (pismo GIP, GPP-517-4560-68-1/10/PE/RP) wskazują, że w przypadku, gdy pracownik zostanie ponownie ukarany karą porządkową w ciągu roku od nałożenia kary porządkowej, zatarcie ukarania odsuwa się w czasie. Rok nienagannej pracy liczony jest wówczas od ostatniego ukarania.

Pracownik otrzymał w styczniu pierwszą karę (D1), a w maju drugą (D2). Rok, po upływie którego informacje o ukaraniu ulegną zatarciu, płynie od wymierzenia kary D2 (czyli od maja).

Jednak kara jest uznawana za niebyłą i usuwane są o niej wszelkie informacje z akt osobowych pracownika również wtedy, gdy:

- w ciągu roku po nałożeniu kary pracodawca podejmie taką decyzję (np. oceniając pozytywnie zmianę podejścia pracownika do pracy),

- pracodawca uwzględni sprzeciw od nałożonej kary lub sąd pracy wyda orzeczenie o uchyleniu kary.

Trudno założyć, że jakikolwiek pracodawca zgodzi się na usunięcie kary D1 na wniosek pracownika, który zdążył już otrzymać karę D2. W konsekwencji można więc uznać, że w większości przypadków w części D znajdować się będą informacje o wszystkich karach albo ta część będzie zerowana. Jedynie w przypadku, w którym pracownik uzyska orzeczenie o uchyleniu kary D1, jej usunięcie będzie powodować obowiązek przenumerowania pozostałych kar.

Autor jest prawnikiem

-W jaki sposób według nowych przepisów usunąć informacje o karach z akt osobowych – tzn. czy usuwając informacje o jednej karze należy przenumerować całość części dotyczącej kar? – pyta czytelniczka.

Tak. Po uznaniu kary za niebyłą należy usunąć całą część dotyczącą danej kary. Jeśli w aktach pozostaną informacje o nałożeniu innych kar, konieczna jest zmiana ich numeracji. W większości przypadków z części D usuwane będą jednak wszystkie kary, gdyż rok nienagannej pracy, po upływie którego usuwane są informacje o ukaraniu, jest liczony od nałożenia ostatniej z nich.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP