Litewska firma Magma Solutions (marka Pixevia) zainwestowała w badania i technologie inteligentnego sklepu ponad 1 mln euro. Testowanie nowego rodzaju sprzedaży odbywało się w minionym roku. Obecnie sklep już działa przy ulicy Didžioji gatv? w Wilnie.
„Jeżeli chodzi o technologię, to jest to najbezpieczniejszy sposób zakupu towarów. Żadnych kolejek, proces zakupu zajmuje 20 sekund - klient skanuje kod, bierze towary z półek i wychodzi. Nie ma koszyków, kas samoobsługowych itp." - tłumaczy Mindaugas Eglinskas, szef Pixevia dla portalu Delfi.
Pierwszy krok do zakupów w inteligentnych sklepie jest taki sam jak w wypadku usług Uber, Bolt czy CityBee: trzeba wprowadzić imię i nazwisko oraz dane karty bankowej. Po tym wystarczy już tylko wejść do sklepu, przy wejściu zeskanować z telefonu otrzymany kod, zrobić zakupy i wyjść.
W czasie, kiedy klient jest w sklepie, śledzi go 12 kamer. Monitorują one m.in. ruch kupującego, ruch i pozycję jego rąk, by odnotować jakie towary bierze i czy odłożył je na półkę czy też włożył do swojej siatki. Równolegle z monitoringiem działa system sztucznej inteligencji, która analizuje położenie klienta i jego zakupy. Tak powstaje wirtualny koszyk z zakupami dla każdego kupującego.
„Jeżeli zadrży się błąd, a zdarza się to bardzo rzadko, wtedy klient jest proszony, by sprawdził wirtualny koszyk. Kiedy znajdzie w nim produkt, którego nie wziął, to system go bez żadnych dodatkowych informacji, usuwa; oczywiście płacić za to nie trzeba" - zapewnia Eglinskas.