Koncerny rezygnują z plastiku. Opakowania mają być wielorazowe

Największe światowe koncerny produkujące szampony, detergenty i paczkowaną żywność rozpoczną testowanie sprzedaży swoich produktów w pojemnikach wielokrotnego użytku. Wszystko po to by ograniczyć ilość plastikowych śmieci.

Aktualizacja: 26.01.2019 09:59 Publikacja: 25.01.2019 13:10

Koncerny rezygnują z plastiku. Opakowania mają być wielorazowe

Foto: Serge Nied Studio Chlorophylle

Procter&Gamble, Nestle, PepsiCo oraz Unilever są w grupie 25 firm, które latem tego roku rozpoczną sprzedaż niektórych swoich produktów w szklanych, metalowych oraz innych pojemnikach, które będzie można zwrócić, albo wymyć i ponownie napełnić - informuje "Wall Street Journal".

Krytycy ostrzegają, że to podniesie ceny produktów i nie zostanie dobrze przyjęte przez konsumentów. Zwolennicy opakowań wielorazowych z kolei wskazują, na ewidentne korzyści dla środowiska naturalnego, poprzez ograniczenie produkcji jednorazowych opakowań, które zaśmiecają Ziemie. Koncerny liczą na tych konsumentów, którzy są świadomi zagrożeń i chcą żyć ekologicznie.

Unilever rozpocznie sprzedaż 9 produktów w nowych opakowaniach w wybranych sklepach w Nowym Jorku i Paryżu w maju 2019. Latem testy rozpoczną się w Londynie, a w 2020 roku w Toronto i Tokio. Koncern rozpoczyna testowanie opakowań wielorazowych z firmą recyklingową TerraCycle Inc.

Wśród produktów w wymiennych opakowaniach znajdą się. m.in. dezodoranty Axe i Dove, które będą sprzedawane w metalowych opakowaniach, których trwałość obliczono na osiem lat, co pozwoli na zastąpienie około 100 tradycyjnych opakowań plastikowych na osobę.

Także napoje takie jak sok czy piwo mają być sprzedawane w wymiennych pojemnikach. "Wall Street Journal" przypomina, że w 1947 roku 100 proc. napojów bezalkoholowych i 86 proc. piw sprzedawano w pojemnikach wymiennych. Do 1998 roku tylko 0,4 proc. napojów bez alkoholu i 3,3 proc. piw sprzedawano w wielorazowych opakowaniach - wynika z danych amerykańskiej organizacji non profit Container Recycling Institute.

Pomysł na sprzedawanie szamponów i detergentów w wielorazowych pojemnikach nie jest niczym nowym, ale jest to niszowy biznes, podobnie jak sprzedawanie żywności na wagę do pojemników, które klienci przynoszą z domu.

PepsiCo zamierza zacząć sprzedawać sok pomarańczowy w szklanych, zwrotnych butelkach, a płatki śniadaniowe marki Quaker w stalowych puszkach.

P&G zacznie testowanie wielorazowych pojemników od sprzedawania w nich 10 marek: m.in., szamponu Pantene w aluminiowych butelkach, proszku do prania Tide w stalowych pudelkach oraz szczotek do zębów Oral B z wymiennymi końcówkami.

W fazie testowej wybrani klienci będą mogli nie tylko zwracać stare opakowania, by kupić nowe produkty, ale na życzenie koncerny będą im dostarczać produkty w takiej formie, by mogły zostać przesypane/przelane do już posiadanych pojemników - po ich uprzednim oczyszczeniu. Całym procesem odbioru zużytych opakowań i ich czyszczeniem ma się zajmować firma TerraCycle Inc.

Firmy zapewniają, że produkty w wielorazowych opakowaniach nie będą droższe niż te w jednorazowych, aczkolwiek klienci będą musieli zapłacić depozyt w wysokości od 1 do 10 dolarów za pojemnik.

Procter&Gamble, Nestle, PepsiCo oraz Unilever są w grupie 25 firm, które latem tego roku rozpoczną sprzedaż niektórych swoich produktów w szklanych, metalowych oraz innych pojemnikach, które będzie można zwrócić, albo wymyć i ponownie napełnić - informuje "Wall Street Journal".

Krytycy ostrzegają, że to podniesie ceny produktów i nie zostanie dobrze przyjęte przez konsumentów. Zwolennicy opakowań wielorazowych z kolei wskazują, na ewidentne korzyści dla środowiska naturalnego, poprzez ograniczenie produkcji jednorazowych opakowań, które zaśmiecają Ziemie. Koncerny liczą na tych konsumentów, którzy są świadomi zagrożeń i chcą żyć ekologicznie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu