fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

OBI przeprasza za obrazki Żyda z pieniędzmi

Facebook / Tomasz Sikora
Znana sieć marketów OBI wycofała ze sprzedaży kontrowersyjne obrazki „Żyda z pieniążkiem” po skardze muzyka i aktywisty Tomasza Sikory, który uznał je za „brzydką grę w stereotypy”.

Niemiecka sieć marketów budowlanych OBI, sprzedająca na europejskim rynku materiały budowlane, ale też dekoracje i sprzęt domowy, naraziła się na ostrą krytykę po tym, jak do jej oferty trafiły obrazki przedstawiające Żydów z pieniędzmi. Na kontrowersyjny asortyment w sklepie natrafił aktywista i muzyk wrocławskiego zespołu Karbido Tomasz Sikora, który skrytykował OBI na Facebooku.

Czytaj także: Amazon wprowadził świąteczne ozdoby ze zdjęciami z Auschwitz. Teraz się wycofuje

„Tymczasem jak gdyby nigdy nic, XXI wiek w OBI Polska, Żyd z pieniążkiem w dużych ilościach. Brzydka gra w stereotypy…” – napisał muzyk. Swój post opatrzył zdjęciem przedstawiającym obrazki o tym samym motywie - na jednym Żyd w kapeluszu liczy monety na stole, a na drugim trzyma sakiewkę z pieniędzmi.

Obrazki „Żyda z pieniążkiem” często przedstawiają brodatego, starszego mężczyznę o stereotypowych atrybutach Żyda, który trzyma w ręku monetę. Zgodnie z przesądem, obrazy, amulety czy talizmany z tym wizerunkiem przynoszą finansowe powodzenie, z którym wiąże się przysłowie „Żyd w sieni, pieniądz w kieszeni”. 

Nie ulega jednak wątpliwości, że są one bardzo krzywdzące, ponieważ opierają się na negatywnych stereotypach o ludności żydowskiej, które mogą rozbudzać nienawiść i prowadzić do działań antysemickich.

Czytaj także: Luksusowy dom mody wycofał koszule kojarzone z Auschwitz 

Do skargi muzyka przyłączyło się wielu internautów oburzonych obrazkami w asortymencie OBI. Na post Tomasza Sikory odpowiedziała również sama sieć.

„Pragniemy potwierdzić, iż firma OBI potępia wszelkie działania i jakiekolwiek przejawy antysemickie i rasistowskie wyrażone m.in w wyborze asortymentu. Wskazany przez pana produkt nigdy nie miał na celu obrażenia czyiś uczuć” – napisało OBI.

„Po rozmowach podjęliśmy decyzję, że produkty z tej serii zostaną wycofane z naszych marketów natychmiast. Zapewniamy, że w przyszłości będziemy dokładać większych starań w doborze asortymentu, który może być negatywnie kojarzony” – dodała sieć w kolejnym komentarzu.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA