Ciężar dowodu
W postępowaniu przed sądem cywilnym obowiązuje ogólna zasada, iż ciężar dowodu obciąża tę stronę lub tego uczestnika postępowania skargowego (interwenienta), którzy z faktu wywodzą skutki prawne. Przepisy p.z.p. modyfikują tę zasadę w jednym przypadku. Zdarza się, że powodem rozpoznawania sprawy przez KIO czy sąd jest okoliczność, iż zamawiający nie wybrał oferty przedsiębiorcy z uwagi na zarzut rażąco niskiej ceny. W postępowaniu ze skargi w przypadku udowodnienia faktu, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny obowiązują szczególne zasady rozkładu ciężaru. Mianowicie obowiązek udowodnienia tego spoczywa na wykonawcy, który złożył ofertę, jeżeli jest stroną postępowania albo interwenientem, zaś na zamawiającym tylko, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę, nie jest stroną postępowania albo interwenientem.
W wyroku rozpoznającym skargę – podobnie jak i apelację – sąd orzeknie także o kosztach. Strony ponoszą koszty postępowania stosownie do jego wyniku. Określając wysokość kosztów w treści orzeczenia, sąd uwzględnia także koszty poniesione przez strony w związku z rozpoznaniem odwołania.
Zasady rozpoznawania skargi przez sąd
Po tym, gdy przedsiębiorca upora się ze wszystkimi formalnościami związanymi z wniesieniem skargi, opłaci ją, a prezes KIO stwierdzi, że nie ma żadnych braków formalnych i nada jej bieg, skarga wraz z aktami postępowania odwoławczego jest przekazywana sądowi okręgowemu w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania. Obowiązkiem sądu jest niezwłoczne rozpoznanie skargi, nie później jednak niż w terminie 1 miesiąca od dnia wpływu skargi do sądu. To zdecydowana przewaga postępowania wywołanego skargą w trybie p.z.p., albowiem apelacje cywilne czekają na rozpoznanie zwykle wiele długich miesięcy.
Sąd rozpoznający skargę na orzeczenie KIO nie tylko pełni funkcje kontrolne, ale także ponownie bada sprawę. W razie uznania skargi za dopuszczalną pod względem merytorycznym, sąd wydaje orzeczenie merytoryczne, w którym uwzględnia albo oddala odwołanie. Sąd oddali skargę wyrokiem, jeżeli jest ona bezzasadna. W przypadku uwzględnienia skargi sąd zmieni zaskarżone orzeczenie i orzeka wyrokiem co do istoty sprawy, a w pozostałych sprawach wydaje postanowienie.
Szczególna funkcja prezesa
Przepisy p.z.p. wyposażyły prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w szczególne uprawnienia w zakresie kontroli zgodności z przepisami prawa orzeczeń KIO.
Prezes urzędu może samodzielnie wnieść skargę do sądu i ma na to 21 dni od dnia wydania orzeczenia przez KIO. Może także przystąpić do toczącego się już postępowania. Warto pamiętać, że prezes UZP może złożyć skargę na orzeczenie KIO, gdy ma to służyć zapewnieniu prawidłowego stosowania przepisów p.z.p. oraz funkcjonowania systemu środków ochrony prawnej. Chociaż działania prezesa mogą okazać się korzystne dla jednej ze stron procesu, to formalnie nie działa on w interesie żadnej ze stron sporu, ale w interesie publicznym. Do czynności podejmowanych przez prezesa urzędu stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze generalnym.