Przedsiębiorcy sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, którzy już eksportują swoje produkty lub usługi i chcieliby rozwijać taką działalność, jak i ci, którzy dopiero planują wejść na zagraniczny rynek, mogą korzystać z różnych instrumentów wsparcia. Zarówno tych o charakterze promocyjnym, doradczym, jak i finansowym. Taki wybór bowiem istnieje, trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich programów i jak występować o pomoc.
Różnorodność
Pisząc o programach ukierunkowanych na wspieranie działalności eksportowej rzeczywiście nie da się pominąć ich różnorodności. Z jednej strony przedsiębiorcy mogą korzystać z działań o charakterze promocyjnym. Mogą one opierać się na dofinansowaniu części kosztów związanych z rozpoznawaniem zagranicznego rynku, zdobywaniem informacji o potencjalnych klientach, wreszcie uczestnictwem w międzynarodowych targach (w charakterze wystawcy) lub misjach gospodarczych. Tego typu przedsięwzięcia można zaklasyfikować jako dające przedsiębiorcy szansę na praktyczne zaprezentowanie się na wybranym zagranicznym rynku.
Co istotne, szczególnie dla firm nie mających doświadczenia w handlu zagranicznym, wiele elementów związanych z przygotowaniem, a następnie realizacją biznes planu międzynarodowej ekspansji może być wykonane przez zewnętrznych ekspertów. Oznacza to, że dopuszczalne jest, a zwykle wręcz obligatoryjne, zatrudnienie firmy doradczej, która wesprze przedsiębiorcę w przygotowaniu i realizacji strategii. Strategii opartej na umiędzynarodowieniu. Tym samym szansę opracowania planu, który będzie dawał możliwość uzyskania dotacji, mają także firmy nie dysponujące odpowiednią kadrą. Taką, która miałaby odpowiednią wiedzę i doświadczenie związane z działalnością na zagranicznych rynkach.
Inne instrumenty dotykają kwestii finansowych, w tym przede wszystkim sposobów rozliczania, zabezpieczenia płatności, ubezpieczeń. Stąd np. dostęp do specjalnych kredytów oferowanych zagranicznym odbiorcom polskich produktów (bezpośrednio lub poprzez bank importera), sposobów rozliczania transakcji za pomocą akredytywy, w tym z możliwością dyskontowania wynikających z niej należności. Wreszcie przedsiębiorcy mogą sięgnąć do specjalnych gwarancji lub ubezpieczeń.
Indywidualnie lub grupowo
Z większości instrumentów wsparcia eksportu korzystać mogą indywidualni przedsiębiorcy. Zdarzają się jednak takie programy wsparcia, które wymagają współpracy. Przykładowo przedsiębiorcy mogą przygotować dokumenty, prezentacje, pokazy, ale takie, które reklamować będą pewną grupę, sektor lub branżę. Nie mogą natomiast koncentrować się wyłącznie na prezentacji jednego konkretnego przedsiębiorcy. Innymi słowy wymagają współpracy i wspólnego przygotowania wniosku o dofinansowanie.