Instrumenty wsparcia dostępne dla ekspertów

Ministerstwo Rozwoju przygotowało przewodnik po dostępnych dla przedsiębiorców instrumentach wspierających procesy umiędzynarodowienia.

Publikacja: 17.03.2017 04:00

Instrumenty wsparcia dostępne dla ekspertów

Foto: 123RF

Przedsiębiorcy sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, którzy już eksportują swoje produkty lub usługi i chcieliby rozwijać taką działalność, jak i ci, którzy dopiero planują wejść na zagraniczny rynek, mogą korzystać z różnych instrumentów wsparcia. Zarówno tych o charakterze promocyjnym, doradczym, jak i finansowym. Taki wybór bowiem istnieje, trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich programów i jak występować o pomoc.

Różnorodność

Pisząc o programach ukierunkowanych na wspieranie działalności eksportowej rzeczywiście nie da się pominąć ich różnorodności. Z jednej strony przedsiębiorcy mogą korzystać z działań o charakterze promocyjnym. Mogą one opierać się na dofinansowaniu części kosztów związanych z rozpoznawaniem zagranicznego rynku, zdobywaniem informacji o potencjalnych klientach, wreszcie uczestnictwem w międzynarodowych targach (w charakterze wystawcy) lub misjach gospodarczych. Tego typu przedsięwzięcia można zaklasyfikować jako dające przedsiębiorcy szansę na praktyczne zaprezentowanie się na wybranym zagranicznym rynku.

Co istotne, szczególnie dla firm nie mających doświadczenia w handlu zagranicznym, wiele elementów związanych z przygotowaniem, a następnie realizacją biznes planu międzynarodowej ekspansji może być wykonane przez zewnętrznych ekspertów. Oznacza to, że dopuszczalne jest, a zwykle wręcz obligatoryjne, zatrudnienie firmy doradczej, która wesprze przedsiębiorcę w przygotowaniu i realizacji strategii. Strategii opartej na umiędzynarodowieniu. Tym samym szansę opracowania planu, który będzie dawał możliwość uzyskania dotacji, mają także firmy nie dysponujące odpowiednią kadrą. Taką, która miałaby odpowiednią wiedzę i doświadczenie związane z działalnością na zagranicznych rynkach.

Inne instrumenty dotykają kwestii finansowych, w tym przede wszystkim sposobów rozliczania, zabezpieczenia płatności, ubezpieczeń. Stąd np. dostęp do specjalnych kredytów oferowanych zagranicznym odbiorcom polskich produktów (bezpośrednio lub poprzez bank importera), sposobów rozliczania transakcji za pomocą akredytywy, w tym z możliwością dyskontowania wynikających z niej należności. Wreszcie przedsiębiorcy mogą sięgnąć do specjalnych gwarancji lub ubezpieczeń.

Indywidualnie lub grupowo

Z większości instrumentów wsparcia eksportu korzystać mogą indywidualni przedsiębiorcy. Zdarzają się jednak takie programy wsparcia, które wymagają współpracy. Przykładowo przedsiębiorcy mogą przygotować dokumenty, prezentacje, pokazy, ale takie, które reklamować będą pewną grupę, sektor lub branżę. Nie mogą natomiast koncentrować się wyłącznie na prezentacji jednego konkretnego przedsiębiorcy. Innymi słowy wymagają współpracy i wspólnego przygotowania wniosku o dofinansowanie.

Jeszcze innym kryterium podziału w kontekście dostępu może być podział regionalny. Przykładowo inicjatywy dla wsparcia działalności eksportowej mogły zostać zaplanowane w programach regionalnych współfinansowanych z funduszy unijnych. W takim wypadku o wsparcie mogą się ubiegać przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie konkretnego województwa. Szczególnym przykładem tego typu może być instrument internacjonalizacji skierowany do MSP z Polski wschodniej. Jest on dostępny dla firm z pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego oraz świętokrzyskiego.

Istnieją także narzędzia skierowane do przedsiębiorców z wybranych branż (sektorów). W tym wypadku o szansach uzyskania dofinansowania na projekty z zakresu międzynarodowej ekspansji nie decyduje miejsce prowadzenia działalności, ale profil tej działalności (trzeba „wpisać" się w kody działalności gospodarczej – PKD przyjęte dla danego programu promocji). Przykładem takich narzędzi się branżowe programy promocji, które zostały zaaprobowane przez resort rozwoju. W tej chwili dofinansowanie obejmuje sektory:

- sprzętu medycznego,

- maszyn i urządzeń,

- biotechnologii i farmaceutyków,

- mody polskiej,

- kosmetyczny,

- budowy i wykańczania budowli,

- jachtów i łodzi rekreacyjnych,

- meblarski,

- polskich specjalności żywnościowych,

- części samochodowych i lotniczych,

- IT/ICT,

- usług prozdrowotnych.

Przedsiębiorcy korzystający z tych programów muszą wybrać w jakich wydarzeniach promocyjnych (targach, misjach, wystawach) chcieliby wziąć udział, przy czym część z nich jest wskazana w samych programach i ma charakter obligatoryjny.

Specjalne akcje promocyjne, akcentujące pozycję Polski i pokazujące siłę, konkurencyjność jej gospodarki będą także realizowane na wybranych rynkach perspektywicznych. W związku z tym przedsiębiorcy, których planowane kierunki ekspansji pokrywają się z planami rządu, powinni zainteresować się udziałem w programach promocji na rynkach perspektywicznych. A za takie uznano rynki:

- Algierii,

- Indii,

- Iranu,

- Meksyku,

- Wietnamu.

Duże programy

W tym roku realizowane są także dwa duże programy promocji. Jeden z nich związany jest z udziałem Polski w Międzynarodowej Wystawie Expo w Astanie w 2017 r. O wsparcie mogą ubiegać się MSP prowadzące działalność gospodarczą w ramach przynajmniej jednej ze wskazanych w programie kategorii działalności (m.in.: wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego, górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego, górnictwo rud metali, produkcja artykułów spożywczych, produkcja napojów, produkcja metali, produkcja urządzeń elektrycznych, produkcja maszyn i urządzeń).

Program jest realizowany od 11 lutego, a zakończy się wraz z końcem roku. Należy podkreślić, że przedsiębiorca, który chciałby ubiegać się o wsparcie, ma obowiązek:

- wziąć udział przynajmniej w dwóch działaniach targowych wskazanych w programie,

- wziąć udział przynajmniej w jednym z dwóch forów wskazanych w programie (Forum Energii Przyszłości w Astanie lub Polsko-Kazachstańskim Forum Gospodarczym),

- dokonać zakupu przynajmniej jednej usługi doradczej w zakresie przygotowania wejścia na rynki perspektywiczne

- w trakcie całego programu, wziąć udział w przynajmniej jednym działaniu fakultatywnym wskazanym w programie

- przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, zarejestrować i zweryfikować swoją firmę na portalu promocji eksportu.

Drugi duży projekt promocji związany jest z udziałem Polski w targach Hannover Messe 2017. Podmioty mogące ubiegać się o wsparcie to mikro, mali oraz średni przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą o profilu zgodnym z tematyką Międzynarodowych Targów Innowacyjnych Technologii Przemysłowych – Hannover Messe 2017.

Portal promocji: Przewodnik po instrumentach wsparcia eksportu można pobrać ze strony ministerstwa www.mr.gov.pl.

Polskie Mosty Technologiczne

Celem projektu (działanie 3.3.1 programu „Inteligentny rozwój") jest przyśpieszenie rozwoju (akceleracja) polskich mikro małych i średnich przedsiębiorców o dużym potencjale internacjonalizacji działalności, którzy są zainteresowani sprzedażą swoich produktów i usług lub inwestycjami na rynkach zagranicznych. Firmy będą mogły zdobyć dofinansowanie na uczestnictwo w programach akceleracyjnych, umożliwiających im: dopasowanie i realizację strategii ekspansji firmy na rynku zagranicznym objętym programem, pozyskanie wiedzy eksperckiej ułatwiającej dostosowanie produktu/usługi do wymogów rynku, pozyskanie wyspecjalizowanych usług mentorskich, dopasowanych do potrzeb firm, przygotowujących je do wejścia i współpracy bezpośrednio na rynku zagranicznym. Zgodnie z obecnymi planami, programy akceleracyjne będą realizowane na wybranych 20 rynkach zagranicznych i będą składały się z dwóch etapów: etapu krajowego oraz zagranicznego.

Go Africa i Go China

Celem obu programów jest wsparcie przedsiębiorców w procesie ekspansji odpowiednio na rynek chiński i rynki afrykańskie. W ich zakresie realizowane są następujące działania i usługi na rzecz przedsiębiorców:

- organizacja misji gospodarczych, zapewnienie udziału przedsiębiorców w warsztatach, konferencjach, targach a także spotkaniach biznesowych, które umożliwiają lepsze zrozumienie nowego rynku,

- organizacja w Polsce i za granicą skrojonych spotkań biznesowych, zgodnie z zapotrzebowaniem profilowym przedsiębiorców oraz zadeklarowaną formą współpracy,

- rekomendowanie strategii wejścia na rynek dla określonej grupy produktowej na podstawie wnikliwej analizy oczekiwań przedsiębiorcy i profilu jego działalności biznesowej,

- ułatwienie wyboru i dotarcie do potencjalnych partnerów biznesowych wspólnie z polskim przedstawicielstwem zagranicznym,

- przeprowadzenie weryfikacji wiarygodności wybranej firmy,

- pomoc w kompleksowym przygotowaniu polskich przedsiębiorców do udziału w targach zagranicznych,

- konsultacje w opracowaniu materiałów marketingowych dopasowanych do lokalnej kultury biznesowej,

- pomoc w kontakcie z władzami lokalnymi,

- dostarczenie kompleksowej wiedzy na temat wybranych rynków, pozwalające na znalezienie odpowiedniego partnera biznesowego,

- dostarczanie informacji na temat charakterystyki lokalnych kanałów dystrybucji

Przedsiębiorcy sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, którzy już eksportują swoje produkty lub usługi i chcieliby rozwijać taką działalność, jak i ci, którzy dopiero planują wejść na zagraniczny rynek, mogą korzystać z różnych instrumentów wsparcia. Zarówno tych o charakterze promocyjnym, doradczym, jak i finansowym. Taki wybór bowiem istnieje, trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich programów i jak występować o pomoc.

Różnorodność

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty