Chrabota: Podatek reklamowy osłabi polskie media
Kto uiści nową opłatę?
Jeśli chodzi o opłatę od reklamy konwencjonalnej, to obejmie ona szeroką grupę, czyli podmioty osiągające przychody z reklamy m.in. w telewizji, radiu, kinie czy na billboardach. Natomiast opłata od reklamy internetowej skierowana jest do grupy firm, których przychody z reklamy ogółem przekroczą 750 mln euro, a w Polsce – 5 mln euro rocznie. W praktyce będzie to dotyczyć kilku międzynarodowych koncernów, jak Google czy Facebook.
Ile wyniesie opłata od reklamy internetowej?
Przepisy są skonstruowane w ten sposób, że dana korporacja musiałaby zliczyć wszystkich odbiorców na świecie i ustalić, jaki procent stanowią polscy odbiorcy. Gdyby stanowili np. 10 proc., to korporacja zapłaciłaby w Polsce 5 proc. opłaty reklamowej od 10 proc. swoich globalnych przychodów.
Jakie są szanse w praktyce na ściągnięcie opłaty od gigantów cyfrowych?