Transport intermodalny – najbardziej efektywny i przyjazny środowisku sposób dostaw na długim dystansie

Rynek transportu towarowego zmienia się – przetrwają tylko ci, którzy potrafią najszybciej dostosować się do zmieniającego się otoczenia i zaoferować innowacyjne rozwiązania.

Publikacja: 18.06.2020 22:20

Transport intermodalny – najbardziej efektywny i przyjazny środowisku sposób dostaw na długim dystansie

Foto: materiały prasowe

Artykuł powstał we współpracy z firmą Metrans Polonia

Z punktu widzenia logistyki, Polska ma doskonałe położenie. Kraj pozbawiony jest przeszkód terenowych, posadowiony w głównej mierze na nizinach, z dostępem do morza. Wschodnia granica kraju jest także granicą torów o normalnym rozstawie szyn i między innymi właśnie dlatego Polska oferuje ogromny, przewyższający inne kraje potencjał dla rozwoju transportu intermodalnego. Firmy logistyczne starają się jak najlepiej wykorzystać dostępne możliwości. Wśród nich jest Metrans Polonia, która dzięki elastycznej ofercie oraz innowacyjnym rozwiązaniom, stara się jak najtrafniej odpowiedzieć na zapotrzebowanie.

Dodatek promocyjno-informacyjny
Transport i biznes

Metrans Polonia jest częścią prężnej Grupy Metrans z siedzibą w Pradze, która to uruchamia każdego tygodnia 550 pociągów pomiędzy portami morskimi a usytuowanymi na ich zapleczu terminalami intermodalnymi. Cztery z nich położone są w Polsce, w strategicznych lokalizacjach, wokół głównych ośrodków gospodarczych kraju: Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Katowicach. Metrans Polonia, wcześniej dobrze znana jako Polzug Intermodal, z roku na rok rozwija swoją działalność i obecnie zajmuje szóste miejsce na liście największych w Polsce przewoźników kolejowych – w segmencie intermodalnym.

Jak najlepiej wykorzystać połączenie różnych gałęzi transportu

Przewożąc towar w kontenerze, eliminujemy największą niedogodność kosztową związaną z transportem kolejowym, jaką stanowi przeładunek. Ciężarówki dowożą kontenery do terminali METRANS, skąd następnie pociągami transportowane są do przeróżnych lokalizacji w Europie. Jedną z nich może być port, gdzie ładunki trafiają na duże statki i stamtąd wyruszają w zamorską podróż, drugą opcją może być inny terminal METRANS, w którym kontener zdejmowany jest z pociągu, załadowany na ciężarówkę i dostarczony do ostatecznego odbiorcy. Tego typu rozwiązanie pozwala oszczędzić pieniądze, czas oraz co jest niezmiernie istotne – środowisko naturalne. Polskie drogi są mocno zatłoczone, jeździ po nich ogromna liczba ciężarówek, dlatego transport intermodalny jest najbardziej efektywnym i przyjaznym środowisku sposobem na realizację dostaw na długim dystansie.

Wielkość się liczy, ale w transporcie szybkość i terminowość jest ważniejsza

Większość kontenerów przeładowywanych jest w porcie w Hamburgu. Tam dobra eksportowe wyprodukowane przez polskie przedsiębiorstwa ładowane są na statki i rozpoczynają podróż morską na inne kontynenty, tam również przybywają ładunki z całego świata zaspokajające potrzeby polskiego przemysłu i konsumentów. Aby sprostać konkurencji ze strony przewoźników drogowych, pociągi intermodalne muszą jeździć szybciej. Dla wielu europejskich kolejowych przewoźników towarowych jest to poważne wyzwanie. Pociągi pasażerskie zyskują na popularności, a mając wyższy priorytet na liniach kolejowych, wpływają na ich przepustowość. METRANS utrzymuje pomimo wszelkich trudności i niedogodności konkurencyjność. Jej działalność operacyjna może być porównana do nisko kosztowych lotniczych linii pasażerskich. Ujednolicona, nowoczesna flota lokomotyw METRANS ma za zadanie jak najszybciej dostarczyć pociąg z ładunkami, a następnie niezwłocznie wyruszyć w kolejną podróż. HUB – terminal w podpoznańskich Gądkach – sprawnie dokonuje operacji przeładunkowych. Przyjazna środowisku, wielosystemowa lokomotywa elektryczna, która ciągnie skład na całej trasie do Hamburga, ma bardzo krótki, ograniczony do minimum czas oczekiwania na rozpoczęcie realizacji nowych zadań. Punktualność jeżdżących z wysoką częstotliwością pociągów jest kluczowa w obsłudze ruchu kontenerowego. Połączenie od granicy Polski do Gądek jest najszybciej realizowanym w 2019 roku przewozem towarowym i zarazem intermodalnym w Polsce i przewyższa dwukrotne te na innych szlakach. Średnia prędkość 62 km/h być może na pierwszy rzut oka nie wygląda zbyt imponująco, jednak musimy wziąć pod uwagę, że ważący niemalże 2000 ton skład musi zatrzymać się na swojej trasie przynajmniej kilkukrotnie, aby przepuścić pociągi pasażerskie. Kolejną zaletą intermodalnych pociągów METRANS jest niska emisja hałasu. Operator wykorzystuje nowoczesną flotę cichych pojazdów, dzięki którym przejazd pociągu intermodalnego jest ledwo słyszalny, w przeciwieństwie do powszechnych w naszym wyobrażeniu, tradycyjnych ciężkich pociągów towarowych przemierzających kraj.

Myślenie nieszablonowe – „out of the [container] box"

Chociaż METRANS zajmuje się transportem kontenerów, które znane są od dekad, nie ustaje w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań zwiększających efektywność funkcjonowania. Jednym z przełomowych momentów było wprowadzenie do użytkowania nowoczesnych wagonów własnego projektu. Efektywne operacje terminali, sprawne przeładunki, szybki i punktualny przejazd pociągu to są elementy, nad których doskonaleniem prace trwają nieprzerwanie. METRANS, jako część koncernu HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) identyfikuje się ze wspólnym hasłem „HHLA – brama do przyszłości". Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii cyfrowej rozwiązuje się złożone i skomplikowane problemy. Doskonałym przykładem jest dokonywanie oceny stanu technicznego dźwigów i suwnic terminalowych przy udziale dronów. Jest to o tyle istotne, że urządzenia przeładunkowe muszą być w doskonałej kondycji, ponieważ ich uszkodzenie bądź awaria mogłoby doprowadzić do unieruchomienia terminalu. Przemysłowe użycie dronów do inspekcji możliwe jest dzięki wykorzystaniu technologii BVLOS, czyli Beyond Visual Line of Sight – „sięgaj, gdzie wzrok nie sięga".

„CO2 – neutral" transport oraz zautomatyzowane operacje

METRANS oferuje wiele dla realizacji idei zrównoważonego transportu. Firmowany pod nazwą „HHLA Pure" produkt oferuje neutralny pod względem emisji CO2 przeładunek i transport kontenerów. Wszystko zaczyna się w porcie w Hamburgu, gdzie przeładowywane są miliony kontenerów, a dzieje się to przy minimalnym wpływie na środowisko. Przeładunki kontenerów wykonywane są za pomocą elektrycznych systemów dźwigowych oraz autonomicznych, automatycznych i elektrycznych podwozi. Gotowe do drogi pociągi obsługują ekologiczne lokomotywy manewrowe. Po wpięciu do składu nowoczesnej i energetycznie efektywnej lokomotywy trakcyjnej – pociąg jest gotowy do drogi z Hamburga do Gądek. Dzięki pojedynczemu połączeniu kolejowemu na głównych polskich drogach, na trasach długiego dystansu, pojedzie o 40 samochodów ciężarowych mniej. Wykorzystanie inteligentnych rozwiązań w logistyce kontenerowej idzie ramię w ramię z ochroną surowców naturalnych. Cel jest jasny – uczynić całą Grupę HHLA neutralną klimatycznie do 2040 roku.

Cała uwaga na Nowym Jedwabnym Szlaku

Na wschód od Polski również dzieją się ciekawe rzeczy. Rynek połączeń intermodalnych na osi wschód–zachód, pomiędzy 22 chińskimi miastami a Europą, w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku przeżywa dynamiczny rozwój. Szybka odbudowa chińskiej gospodarki po pandemii wirusa SARS-CoV-2 oraz potrzeby europejskich podmiotów ekspresowych dostaw z Chin sprawiają, że kolej jest preferowanym w stosunku do transportu morskiego środkiem transportu.

Przez ostatnie lata serwis ten wypracował pewien standard, stał się stabilny i przewidywalny.

Czas transportu pomiędzy poszczególnymi miastami skrócił się do zaledwie dziesięciu dni, czyniąc połączenie kolejowe doskonałą alternatywą – Polska jako kraj tranzytowy jest tego rozwoju niewątpliwym beneficjentem. Dla METRANS, rok ten, jeśli chodzi o Nowy Jedwabny Szlak, jest rekordowy. Spółka obsługuje w ramach tego projektu 8–10 pociągów tygodniowo, w większości przez terminal przeładunkowy w Małaszewiczach. Duże perspektywy rozwoju ma kierunek eksportowy, ponieważ operatorom zależy na wypełnieniu ładunkiem kontenerów wracających z krajów Europy do Chin, dzięki temu przed polskimi producentami również otwierają się dodatkowe możliwości handlowe i transportowe, zwłaszcza w przypadku artykułów żywnościowych. W związku z tym, iż Rosja zniosła część ograniczeń dotyczących tranzytu europejskiej żywności, przy jednocześnie dobrej opinii panującej wśród chińskich konsumentów na temat europejskich produktów, wszystko to może stanowić ogromną szansę dla przemysłu spożywczego i przetwórczego

- Artykuł powstał we współpracy z firmą Metrans Polonia

- Artykuł powstał w ramach dodatku Transport i biznes. Partnerem dodatku jest Metrans.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Metrans Polonia

Z punktu widzenia logistyki, Polska ma doskonałe położenie. Kraj pozbawiony jest przeszkód terenowych, posadowiony w głównej mierze na nizinach, z dostępem do morza. Wschodnia granica kraju jest także granicą torów o normalnym rozstawie szyn i między innymi właśnie dlatego Polska oferuje ogromny, przewyższający inne kraje potencjał dla rozwoju transportu intermodalnego. Firmy logistyczne starają się jak najlepiej wykorzystać dostępne możliwości. Wśród nich jest Metrans Polonia, która dzięki elastycznej ofercie oraz innowacyjnym rozwiązaniom, stara się jak najtrafniej odpowiedzieć na zapotrzebowanie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko