Daimler poinformował, że "zaprzestaliśmy ograniczonej już działalności w Iranie zgodnie z wprowadzonymi sankcjami"". Na początku 2016 r. Niemcy zawiązali z Iran Khodro spółkę j.v., która miała produkować i sprzedawać ciężarówki Mercedesa-Benza w Iranie , zamierzała otworzyć biuro w Teheranie.
Kraje europejskie miały nadzieję przekonać prezydenta USA do przestrzegania zawartej umowy z 2015, obiecywały też złagodzić skutki amerykańskich sankcji i przekonywać firmy, by nie wycofywały się, ale okazało się to trudne. Firmy opuszczają ten kraj twierdząc, że nie mogą narażać swych interesów w Stanach.
Wcześniej grupy PSA i Renault zaczęły w czerwcu zawieszać działalność utworzonych spółek w tym kraju, obie wstrzymamy ich działalność do 6 sierpnia.
Koncern Total zapowiedział, że wycofa się z wielomiliardowego projektu wydobycia gazu ze złoża South Pars, jeśli nie uda mu się uzyskać wyłączenia z sankcji. W 2017 r. podpisał umowę na realizację 2 etapu na złożu za 1 mld dolarów, ale jego wniosek został odrzucony przez Amerykanów w lipcu, podobnie jak i innych firm francuskich, więc nie wiadomo, co zrobi ze swym udziałem 30 proc. w tym projekcie. Ma do 4 listopada czas na wycofanie się z Iranu.
ATR potwierdził dostawę 5 samolotów tuż przed wejściem w życie sankcji, zapowiedział kontynuowanie dotychczasowej strategii, ale będzie mu trudno dostać od Amerykanów zgodę na dostawę pozostałych 7 zamówionych maszyn.