Ma powstać fundusz zabezpieczający roszczenia klientów biur podróży, które zbankrutowały. W Ministerstwie Sportu i Turystyki trwają prace nad nowelizacją ustawy o usługach turystycznych, która go powoła.
Drugi filar
Turystyczny Fundusz byłby zabezpieczeniem dodatkowym, obok dotychczasowych gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych. Środki z funduszu byłyby uruchamiane, tylko gdy podstawowe zabezpieczenia finansowe nie starczyłyby na sprowadzenie klientów do kraju lub zwrot pieniędzy za niedoszłą do skutku imprezę.
Nowe obowiązki dla organizatorów
Nie powstanie nowa instytucja. Fundusz ten będzie prowadzony w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. To on będzie pobierał składki od przedsiębiorców oraz uruchamiał środki przy niewypłacalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, gdy te z pierwszego filaru zabezpieczeń okażą się niewystarczające.
Na organizatorów turystyki zostaną nałożone nowe obowiązki. Będą musieli co miesiąc dokonywać wpłat do funduszu i prowadzić ewidencję zawartych umów z klientami. Niewywiązanie się z tych obowiązków stanowić będzie rażące naruszenie warunków wykonywania działalności regulowanej, skutkujące wykreśleniem przedsiębiorcy z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Podzielona branża
Opinie w branży usług turystycznych na temat funduszu są podzielone.