Podatnicy akcyzy od energii elektrycznej, w tym przedsiębiorstwa energetyczne oraz ich klienci, z uwagą przyglądają się sytuacji rynkowej oraz zmianom przepisów, które mają bezpośredni wpływ na koszt energii elektrycznej. Jednym z czynników mających wyhamować wzrost kosztów prądu jest zmiana przepisów ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którą od początku 2019 r., pierwszy raz od wejścia w życie jeszcze poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym w 2004 r., obniżono stawkę akcyzy na energię elektryczną z 20 do 5 zł/1MWh. W ustawie obniżającej tę stawkę nie przewidziano żadnych przepisów przejściowych, które dotyczyłyby wątpliwości związanych ze stosowaniem zmienionych przepisów w praktyce, np. w zakresie zwolnienia z akcyzy przewidzianego dla energii z odnawialnych źródeł (tzw. OZE). Ministerstwo Finansów zamieściło na swoich stronach internetowych specjalny komunikat w tym zakresie, ale formalnie nie stanowi on żadnego zabezpieczenia dla podatników, którzy się do niego zastosują. Ponadto nie wskazuje on żadnej podstawy prawnej dla przedstawionego w nim schematu postępowania.
Czytaj także: Zielona energia ze zwolnieniem z akcyzy
Aby dobrze zrozumieć istotę zmian, trzeba mieć jasność co do tego jak dokładnie funkcjonuje zwolnienie z akcyzy dla energii z OZE. Ustawa o podatku akcyzowym stanowi, że zwolnieniu od akcyzy podlega energia elektryczna wytwarzana z odnawialnych źródeł energii, a zwolnienie to jest realizowane na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub ustawy o OZE.
Jak wskazano w 2008 r. w uzasadnieniu do obowiązującej do dzisiaj ustawy o podatku akcyzowym (dalej: ustawa), wprowadzenie omawianego zwolnienia z akcyzy stanowi implementację dyrektywy Rady 2003/96/WE i ma również na celu określenie dokumentu, na podstawie którego możliwe jest zastosowanie tego zwolnienia. Ponadto, przepisy doprecyzowują moment jego stosowania. Podatnik może bowiem obniżyć swoje zobowiązanie w akcyzie o kwotę zwolnienia nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Przepisy nie odnoszą się do tego jak ta kwota zwolnienia powinna być ustalona.
Zgodnie z postanowieniami ww. dyrektywy, preferencje akcyzowe dla energii elektrycznej pochodzącej m.in. z OZE (energii słonecznej, wiatrowej, fal, pływów lub geotermicznej, czy pozyskiwanej z biomasy lub produktów wyprodukowanych z biomasy) mogą przybrać postać zwolnienia całkowitego, częściowego lub obniżonej stawki podatku akcyzowego. Jednocześnie sam wybór formy tej preferencji, jak również określenie sposobu kontroli nad jego stosowaniem pozostawiono w gestii państw członkowskich.