Po 1 stycznia 2024 r. nie będzie możliwa korekta dokumentów rozliczeniowych za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast za okres od stycznia 2022 r. błędy można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy - informuje ZUS.
Nie ma jednak przewidzianych sankcji dla płatnika, jeśli nie zdąży skorygować dokumentów do końca roku.
- Jeżeli pracodawca nie zdąży sporządzić korekt, może poinformować ZUS o nieprawidłowościach, które mają wpływ na prawo do emerytury lub renty albo ich wysokości - mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Na podstawie takiego powiadomienia ZUS przeprowadzi postępowanie wyjaśniające i jeżeli wyda decyzję lub będzie wyrok sądu, ZUS będzie mógł sam skorygować zapisy na koncie ubezpieczonego lub dokumenty na koncie płatnika (jeżeli nie upłynął 5-letni okres wskazany w art. 48d ustawy systemowej).
Czytaj więcej
Jeżeli na 30 listopada 2023 r. pracodawca będzie zgłaszać do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 21 osób, w przyszłym roku będzie zobowiązany naliczać i wypłacać zasiłki na czas choroby i macierzyństwa.