Reklama

Ze skargą na sprzeciw ministra można iść od razu do sądu

Sprzeciw ministra od wpisu na listę radców prawnych lub aplikantów można zaskarżyć do sądu bez wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy

Publikacja: 02.11.2007 00:33

Tak ustalił Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej przez jego siedmioosobowy skład. Na identycznych zasadach może być zaskarżony sprzeciw od wpisów na listę adwokatów lub aplikantów adwokackich. Stanowisko NSA poparł minister sprawiedliwości i Prokuratura Krajowa.

Zgodnie z art. 31

1

ustawy o radcach prawnych rada okręgowej izby radców prawnych musi w ciągu 30 dni zawiadomić ministra sprawiedliwości o każdej uchwale o wpisie na listę radców lub aplikantów radcowskich i o odmowie wpisu. Minister może wtedy wyrazić sprzeciw, od którego w terminie 30 dni służy skarga do sądu administracyjnego. Analogiczne rozwiązania zawiera (od 9 czerwca 2007 r., po znowelizowaniu) ustawa o adwokaturze.

Przed rozszerzonym składem NSA stanęło jednak pytanie, czy przed skargą trzeba złożyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy i uzyskać drugą decyzję ministra. W dwóch postanowieniach dotyczących sprzeciwów od wpisów na listę aplikantów radcowskich oraz na listę aplikantów adwokackich NSA odrzucił bowiem skargi, powołując się na brak wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy. Oba składy orzekające stwierdziły, że sprzeciw jako decyzja administracyjna musi odpowiadać ogólnym regułom kodeksu postępowania administracyjnego.

Reklama
Reklama

Podczas rozprawy przedstawicielki zarówno ministra sprawiedliwości, jak i Prokuratury Krajowej opowiedziały się za poglądem, że skarga do sądu administracyjnego na sprzeciw ministra sprawiedliwości nie wymaga tu uprzedniego wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy. Nie ma tu też zastosowania k.p.a., ale szczególne uregulowania ustaw o radcach prawnych i o adwokaturze, w których występuje instytucja sprzeciwu. Gdyby obowiązywał wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, termin 30-dniowy na wniesienie skargi straciłby rację bytu. Zniweczyłoby to też zamysł uregulowania, które zmierza do maksymalnego skrócenia okresu niepewności, a nie do przedłużania postępowania.

NSA zajął stanowisko, że art. 31

1

ustawy o radcach prawnych jest rozwiązaniem szczególnym w stosunku do innych regulacji, które się stosuje przy rozpatrywaniu spraw administracyjnych. Sprzeciw jako rodzaj ingerencji organu nadzorczego nad organami samorządów zawodowych różni się od trybów nadzwyczajnych w k.p.a. Nie można więc za wiążące uważać zasad ogólnych postępowania administracyjnego. Nie ma też uzasadnienia, żeby skargę na sprzeciw ministra poprzedzał wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy

(sygn. II GPS 3/07)

.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama