Ustalone przez ministra sprawiedliwości zasady i kryteria oceny okresowej prokuratorów dziś wchodzą w życie. Raz na cztery lata zespół wizytacyjny najpierw przyjrzy się pracy prokuratora, a potem wystawi mu cenzurkę.
Co będzie brał pod uwagę? Zbada od dziesięciu do piętnastu akt spraw różnych kategorii prowadzonych lub nadzorowanych przez prokuratora i przyjrzy się statystyce spraw poszczególnych kategorii znajdujących się w jego referacie. Bardzo uważnie przyjrzy się wynikom jego pracy na koniec pełnych okresów statystycznych.
Zanim ocena trafi do akt konkretnego prokuratora, wizytator zapozna się z warunkami jego pracy – przydzielonym personelem pomocniczym, okolicznościami utrudniającymi wyko-nywanie obowiązków bądź powodującymi obciążenie. Wśród kryteriów branych pod uwagę znalazła się też informacja o liczbie przepracowanych dni, o wytkniętych uchybieniach, zakończonych postępowaniach dyscyplinarnych i zasadnych skargach.
Pod uwagę będzie też brana aktywność szkoleniowa śledczego, samoocena i opinia współpracownika. Wynik okresowej oceny prokuratora stanowi uśrednioną ocenę wymienionych kompetencji. Mniej niż 1,5 pkt daje stopień bardzo słaby, między 1,5 a 2,49 pkt – słaby, od 2,5 do 3,49 pkt –dobry, a powyżej 3,5 pkt – bardzo dobry.
Przepisy rozporządzenia dotyczącego ocen okresowych prokuratorów krytycznie ocenia Krajowa Rada Prokuratury. Uważa, że w przepisach nie uwzględniono w żadnej mierze specyfiki pracy prokuratora. Zwraca uwagę, że kierownictwo wszystkich jednostek prokuratury z reguły nie prowadzi i nie nadzoruje postępowań przygotowawczych, nie uczestniczy w postępowaniu przed sądem i nie sporządza środków zaskarżenia. Ponadto w prokuraturach okręgowych i apelacyjnych są komórki, które nie wykonują czynności typowo prokuratorskich, bo zajmują się nadzorem nad innymi śledczymi. Dla tych prokuratorów niemożliwe będzie zebranie danych niezbędnych do oceny.