Reklama
Rozwiń
Reklama

Resort Bodnara przeciwko propozycji RPO wzmacniającej jawność w sądach

Brak możliwości zaskarżenia wyłączenia jawności postępowania nie narusza konstytucyjnych praw strony i zapobiega przedłużaniu postępowań. Dlatego rząd nie zamierza zmieniać przepisów, o co apelował rzecznik praw obywatelskich.

Publikacja: 30.12.2024 15:37

Resort Bodnara przeciwko propozycji RPO wzmacniającej jawność w sądach

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

Przypomnijmy. Do rzecznika praw obywatelskich trafiają skargi od obywateli dotyczące braku możliwości zaskarżenia decyzji sądu o wyłączeniu jawności postępowania cywilnego. Zgodnie z art. art. 153 kodeksu postępowania cywilnego sąd z urzędu zarządza odbycie całego posiedzenia (lub jego części) przy drzwiach zamkniętych, jeżeli publiczne rozpoznanie sprawy zagraża porządkowi publicznemu lub moralności, albo gdy mogą zostać ujawnione okoliczności objęte ochroną informacji niejawnych.

Z kolei na wniosek strony, sąd może wyłączyć jawność, gdy istnieje ryzyko upublicznienia okoliczności stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub gdy poruszane mogą być szczegóły życia rodzinnego.

Od postanowienia wydanego w trybie art. 153 k.p.c. ustawa nie przewiduje jednak żadnego środka odwoławczego. Co więcej, sąd nie musi uzasadniać swojej decyzji o prowadzeniu procesu za zamkniętymi drzwiami.

Czytaj więcej

RPO chce kontroli utajniania rozpraw. "Nie ma rzetelności bez jawności"

RPO: Jawność sprzyja rzetelnemu rozpoznawaniu spraw

Prof. Marcin Wiącek wystąpił więc do ministra sprawiedliwości z postulatem zmiany przepisów. W jaki sposób? Aby, po pierwsze, zobligować sąd do sporządzenia uzasadnień ww. postanowień, a po drugie dać stronom, które nie zgadzają się z decyzją sądu, prawo do złożenia zażalenia na postanowienie w tym przedmiocie.

Reklama
Reklama

 - Jawność postępowania jest nie tylko prawem stron, ale także każdego pełnoletniego obywatela, który co do zasady może wziąć udział w każdym interesującym go posiedzeniu sądu w określonej sprawie – argumentował RPO. Dodając, że z jednolitego stanowiska doktryny oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika prawo do jawności zewnętrznej postępowania, z którym wiąże się „obowiązek zapewnienia publiczności możliwości wstępu na rozprawy”. Z kolei z art. 6 ust. 1 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka wywodzi się prawo do udziału w postępowaniu sądowym nie tylko dla stron, ale też prasy i publiczności.

Zadaniem RPO jawność motywuje sędziego orzekającego w sprawie do autokontroli, czyli do bardziej skrupulatnego i rzetelnego wypełniania obowiązków procesowych, a także umożliwia sprawowanie obywatelskiej kontroli nad działalnością sądów.

Te argumenty nie przekonują jednak Ministerstwa Sprawiedliwości. W ocenie resortu brak możliwości zaskarżenia postanowienia sądu w przedmiocie wyłączenia jawności postępowania nie narusza konstytucyjnych praw strony określonych w art. 45 konstytucji.

Prawo do dwuinstancyjności tylko dla orzeczeń kończących w sprawie

 - Brak możliwości zaskarżenia postanowienia sądu wydanego w postępowaniu wpadkowym w przedmiocie wyłączenia jawności postępowania nie ogranicza procesowych uprawnień strony. Ponadto nasuwają się wątpliwości co do interesu strony w zaskarżaniu ww. postanowienia. Zaskarżenie przedmiotowego postanowienia wydłużyłoby postępowanie w sprawie. Na uwagę zasługuje także fakt, iż posiedzenie przy drzwiach zamkniętych nie stanowi wyjątku od zasady jawności wewnętrznej i nie wpływa na możliwość dostępu stron do akt sprawy, także jeśli w aktach tych znajdują się dokumenty zawierające informacje stanowiące np. tajemnicę bankową – odpowiada RPO Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, wiceminister sprawiedliwości. I przywołuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z marca 2009 r. (sygn. akt SK 19/08), z którego wynika, że konstytucyjna zasada dwuinstancyjności obejmuje w sposób bezwzględny rozstrzygnięcia prowadzące do rozstrzygnięcia przez sąd sprawy – tj. wydania orzeczenia o prawach i obowiązkach stron wynikających z istniejącego między nimi sporu.

 - Dotyczy zatem orzeczeń rozstrzygających istotę sporu. Inaczej sprawa wygląda w przypadku oceny dopuszczalności odstąpienia od zasady dwuinstancyjności w kwestiach wpadkowych, do których należy kwestia dotycząca rozpoznawania sprawy przy drzwiach zamkniętych. Zasada dwuinstancyjności nie wymaga, aby w każdej sprawie wpadkowej, niemającej charakteru odrębnej sprawy w rozumieniu Konstytucji, przysługiwał środek zaskarżenia – dodaje Rudzińska-Bluszcz, konkludując, że MS uznaje proponowaną przez PRO zmianę przepisów za niezasadną.

Prawo karne
Nieoficjalnie: Polski ambasador we Francji i znany polityk PiS zatrzymani przez CBA
Konsumenci
Co czeka frankowiczów w 2026 r.?
W sądzie i w urzędzie
Rząd zdecydował: będzie nowa usługa w aplikacji mObywatel
Prawo drogowe
Do więzienia za brawurową jazdę. Prezydent podpisał ustawę, ale ma wątpliwości
Zmiany w przepisach podatkowych
Co nowego w podatkach w 2026 r.? Szykuje się przewrót w księgowości
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama