Auta z kratką - wyższa kara za brak OC

Radość z zakupu auta z kratką tańszego o 23-proc. VAT może być krótka, jeśli właściciel nie wykupi w terminie polisy OC. Kara za brak tego obowiązkowego ubezpieczenia jest bowiem znacznie wyższa niż w przypadku aut osobowych

Publikacja: 16.01.2014 14:10

Auta z kratką - wyższa kara za brak OC

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia. Za samochody osobowe płaci się równowartość dwukrotności  minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 stycznia 2014 r. - 3360 zł), za samochody ciężarowe kara równa się trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (5 040 zł). Od pozostałych pojazdów kara za brak OC wynosi  1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Różnica w wysokości kary dla dwóch identycznych aut, które różnią się tylko tym, że jedno ma kratkę, a drugie nie, to 1649 zł.

- Właściciele aut z kratką, u których stwierdzimy brak OC i zwracamy się o zapłacenie takiej wyższej kary, często  są zaskoczeni i tłumaczą, że przecież samochód wygląda jak osobowy – mówi Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Jednak, gdy auto zarejestrowane jest jako ciężarowe, to bez względu, czy jest to cinquecento z kratką czy truck – jego właściciel zagrożony jest karą za brak OC jak dla samochodu ciężarowego, czyli aktualnie ponad 5 tys. złotych – przypomina.

Jednym za sposobów na nieubezpieczonych jest identyfikowanie ich na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis OC i AC, którą administruje UFG (specjalny program wykrywa m.in. przerwy w ubezpieczeniu).

W ubiegłym roku Fundusz nałożył kary za brak polisy OC na 5404 właścicieli samochodów ciężarowych (o 45 proc. więcej niż rok wcześniej),  w tym również aut z kratką. Właściciele pojazdów zapłacili za brak OC rekordową sumę  blisko 26 mln zł kar, czyli o ponad 10 mln złotych więcej niż rok wcześniej. To efekt coraz większej skuteczności Funduszu w ściganiu nieubezpieczonych. Od 1 stycznia 2013 UFG wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do łącznie 49,8 tys. posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery itp.), o ponad 11 tys. wezwań więcej niż w 2012 roku.

Od 1 stycznia 2014 roku pełna kara za brak OC wynosi dla auta osobowego 3360 zł, a dla a samochodu ciężarowego - 5 040 zł


Nie bez znaczenia dla wzrostu przychodów z kar za brak OC jest również zmiana sposobu ich naliczania od 2012 roku: zamiast w relacji do kursu euro, wysokość sankcji kalkulowana jest teraz na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Wówczas to, czyli od 1 stycznia 2012 roku, podstawowa kara za brak OC wzrosła z 1980 do 3000 złotych (samochód osobowy, brak polisy ponad 14 dni).

– Podwyżka ta również przyczyniła się do ubiegłorocznego wzrostu przychodów UFG z kar, bowiem odzyskiwanie opłat karnych jest przesunięte w czasie  – wyjaśnia Joanna Pasturczak. – Jednak aktualnie kary te windykowane są znacznie sprawniej niż w latach poprzednich - dodaje.

Jak czytamy w serwisie internetowym UFG, od skierowania wezwania o okazanie ważnej polisy lub zapłacenie kary do wystawienia tytułu wykonawczego dla urzędu skarbowego w celu ściągnięcia kary mijają przeciętnie cztery miesiące.

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia. Za samochody osobowe płaci się równowartość dwukrotności  minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 stycznia 2014 r. - 3360 zł), za samochody ciężarowe kara równa się trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (5 040 zł). Od pozostałych pojazdów kara za brak OC wynosi  1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Różnica w wysokości kary dla dwóch identycznych aut, które różnią się tylko tym, że jedno ma kratkę, a drugie nie, to 1649 zł.

Pozostało 81% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"