Rząd PiS da pieniądze na pogłębienie Mierzei Wiślanej. Jeszcze przed wyborami

Przełom w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną: państwo jednak chce zapłacić za pogłębienie wejścia do portu w Elblągu.

Publikacja: 03.08.2023 11:48

Przełom w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Przełom w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Foto: PAP/Marcin Gadomski

Rząd miałby zrealizować brakujący etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Według informacji "Dziennika Gazety Prawnej", wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zadeklarował pogłębienie 900 metrów toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu.

Wcześniej przedstawiciele rządu uzależniali przeprowadzenie prac od przekazania państwu przez miasto udziałów w porcie (samorząd jest właścicielem). Ale oficjalnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury na razie nie ma. – Nie mogę potwierdzić tej decyzji. Myślę, że będziemy to odrębnie komunikować – oświadczył w czwartek rano Szymon Huptyś, rzecznik resortu.

Czytaj więcej

Przekop Mierzei a przyszłość portu w Elblągu. Rząd szuka „alternatywnych rozwiązań”

Kiedy pogłębienie Mierzei Wiślanej?

Informacji bezpośrednio od przedstawicieli rządu nie mają w tej sprawie także elbląscy samorządowcy, podobnie jak kierownictwo portu w Elblągu. – O tej informacji wiedziałem wczoraj, ale nieoficjalnie. Rozmów w tej sprawie ostatnio nie prowadziliśmy – przyznaje Arkadiusz Zgliński, dyrektor Morskiego Portu Elbląg.

Przyznaje natomiast, że z takiego obrotu sprawy jest bardzo zadowolony. – Nie zajmuje się polityką tylko prowadzę działalność gospodarczą. A ten cały spór z rządem był dla nas niekorzystny: zarówno marketingowo jak i gospodarczo. Jeżeli więc nastąpił taki przełom powstaje teraz zasadnicze pytanie, kiedy pogłębienie toru zostanie zrealizowane - mówi Zgliński.

Elbląg czeka teraz na stanowisko ministerstwa. – To na razie informacje prasowe. Jeżeli by się potwierdziły, będą potwierdzeniem słuszności wcześniejszych decyzji elbląskiego samorządu – powiedział „Rzeczpospolitej” Antoni Czyżyk, przewodniczący Rady Miasta Elbląg.

Czytaj więcej

Przekopem przez Mierzeję płyną dziennie tylko trzy jednostki. I to głównie żaglówki

Czy państwo przejmie port w Elblągu?

Władze miasta od początku realizacji przekopu przez Mierzeję nie chciały zgodzić się na przekazanie rządowi udziałów w porcie za deklarowane 100 mln zł na pogłębienie 900 metrów toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Także mieszkańcy miasta w zorganizowanym przez samorząd na przełomie kwietnia i maja tego roku badaniu opinii zdecydowanie opowiedziały się za portem należącym do miasta, a nie państwa.

Zapewnienie finansowania na pogłębienie toru wodnego do portu pozwoli dokończyć całość przedsięwzięcia związanego z przekopaniem Mierzei Wiślanej. Zdaniem rządu, pozwoli to zwiększyć znaczenie portu, który – według analiz Ministerstwa Aktywów Państwowych - mógłby stać się czwartym portem o podstawowym znaczeniu dla polskiej gospodarki.

Czytaj więcej

Przekop Mierzei Wiślanej może zostać atrakcją turystyczną. Spór Elbląga i rządu

Jak ważny dla polskiej gospodarki jest port w Elblągu?

Jednak taka ocena budzi wiele wątpliwości. Nie tylko brakuje ładunków, których transport kanałem miałby ekonomiczne uzasadnienie (z gdańskiego terminala DCT kontenery wyjeżdżają pociągami lub tirami drogą ekspresową S7 – do Elbląga mogą więc dojechać w godzinę), ale na Bałtyku nie ma także odpowiedniej wielkości statków. Takie pływają dopiero na Renie oraz w rejonie Kanału La Manche.

Nie można także wykorzystać do transportu barek, bo resztki śródlądowej floty pływają po Odrze, przy tym są kompletnie wyeksploatowane i nie nadają się do wypływania na wody Zatoki Gdańskiej. W rezultacie pieniądze wydane na inwestycję mogą się nigdy nie zwrócić.

Na razie przekop przez Mierzeję pozostaje wyjątkowo kosztowną atrakcją turystyczną: prócz jednostek technicznych pracujących przy pogłębianiu 8-kilometrowego toru wodnego na Zalewie Wiślanym, przepływają nim jedynie żaglówki. Przez pierwsze pół roku od otwarcia przekopu, korzystało z niego średnio ok. 3 niewielkich jednostek dziennie.

Rząd miałby zrealizować brakujący etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Według informacji "Dziennika Gazety Prawnej", wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zadeklarował pogłębienie 900 metrów toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu.

Wcześniej przedstawiciele rządu uzależniali przeprowadzenie prac od przekazania państwu przez miasto udziałów w porcie (samorząd jest właścicielem). Ale oficjalnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury na razie nie ma. – Nie mogę potwierdzić tej decyzji. Myślę, że będziemy to odrębnie komunikować – oświadczył w czwartek rano Szymon Huptyś, rzecznik resortu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
Wizz Air zwraca koszty biletów pasażerom. Polskie lotniska działają normalnie
Transport
Przywracanie rozkładów lotów po piątkowej zapaści. Ten weekend może być jeszcze trudny
Transport
Wielkie zamieszanie na lotniskach w szczycie sezonu i kłopoty pasażerów. Kiedy należy się odszkodowanie?
Transport
Potężne zamieszanie na lotniskach. Tysiące samolotów uziemionych