Reklama

Przekopem przez Mierzeję płyną dziennie tylko trzy jednostki. I to głównie żaglówki

Pół roku po otwarciu przekopu przez Mierzeję Wiślaną ta warta 2 mld zł inwestycja pozostaje praktycznie bezużyteczna.

Publikacja: 29.03.2023 14:25

Jednostka straży granicznej Kaper 2 i Orkan SAR-u jako jedne z pierwszych wpływają na Zatokę Gdańską

Jednostka straży granicznej Kaper 2 i Orkan SAR-u jako jedne z pierwszych wpływają na Zatokę Gdańską po otwarciu w miejscowości Skowronki kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Foto: PAP/Adam Warżawa

Z danych, jakie "Rzeczpospolita" uzyskała w Urzędzie Morskim w Gdyni wynika, że między 18 września 2022 r. a 26 marca 2023 r. z kanału skorzystały jedynie żaglówki (373), a także jednostki pracujące przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym (155), mającym prowadzić w kierunku elbląskiego portu. Do tego można jeszcze doliczyć 49 jednostek państwowych, z których duża część brała udział w paradzie otwierającej przekop. Doliczono się zaledwie 4 jednostek rybackich. W sumie to 581 jednostek, czyli średnio ok. 3 dziennie.

Czytaj więcej

Przekop Mierzei Wiślanej może zostać atrakcją turystyczną. Spór Elbląga i rządu

W rezultacie przekop można uznać jedynie za atrakcję turystyczną, bo jego główne zadanie – umożliwienie dotarcia statkom do portu w Elblągu z pominięciem drogi wodnej przez Cieśninę Pilawską na terenie Rosji – nie zostało i nie wiadomo kiedy zostanie zrealizowane. Choć już w ubiegłym roku, razem z otwarciem przekopu rozpoczęto pogłębianie przeszło 8-kilometrowego toru wodnego na Zalewie Wiślanym, kluczowy problem związany z przebudową 900-metrowego odcinka drogi wodnej już w samym porcie, pozostaje nierozwiązany. Brakuje porozumienia pomiędzy władzami miasta a rządem co do sfinansowania tej części inwestycji.

Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) zadeklarowało, że wyłoży pieniądze, do 100 mln zł, ale w zamian chce przejąć większościowy pakiet udziałów w porcie, należącym obecnie w całości do samorządu. - Miasto nie ma pieniędzy na tę inwestycję, a jego starania o unijne dofinansowanie zostały zablokowane przez Komisje Europejską. Więc nie powinniśmy tracić czasu i przejść do realizacji planów, by port i firmy w nim mogły zarabiać – mówił w lutowej rozmowie z „Rzeczpospolitą” podsekretarz stanu w MAP Andrzej Śliwka.

Czytaj więcej

Przekop przez Mierzeję Wiślaną otwarty, ale do Elbląga statki nie dopłyną
Reklama
Reklama

Władze miasta nie chcą się na takie rozwiązanie zgodzić. Elbląski samorząd chce zmobilizować w tym celu mieszkańców i właśnie uruchomił kampanię „Powiedz tak miejskiemu portowi” przeciwko jego przejęciu przez rząd. Od 24 kwietnia do 7 maja będzie prowadzone w tej sprawie badanie opinii.

W apelu do mieszkańców opublikowanym w oficjalnym biuletynie informacyjnym Elbląga podkreślono, że proponowana przez rząd kwota do 100 mln zł nie jest doprecyzowana, a więc może być znacznie niższa. Ponadto są to pieniądze na dokończenie zadania, które i tak musi zrealizować państwo, bo tor wodny jest jego własnością. - Czy za to, że rząd dokończy przekop i wykona swoje zadanie mamy oddać większość udziałów w miejskiej spółce? – pytają władze miasta.

Według analiz rządowych, port w Elblągu mógłby stać się czwartym portem o podstawowym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Zdaniem MAP, ujęcie go w znowelizowanej ustawie o portach i przystaniach morskich pozwoliłoby zdecydowanie przyspieszyć jego rozwój dzięki inwestycjom właśnie wskutek zmiany kapitałowej.

Są jednak co do tego wątpliwości: brakuje ładunków, dla których transport kanałem miałby ekonomiczne uzasadnienie, ze względu na dogodne połączenie Gdańska i jego portowych terminali z Elblągiem drogą ekspresową S7. Na Bałtyku brakuje też odpowiedniej wielkości statków.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama