100 mln zł na ekologiczną komunikację w miastach

Rząd sfinansuje badania nad innowacyjnymi autobusami. Dzięki nowemu programowi na ulice może wyjechać nawet 1 tys. elektrycznych pojazdów. Pierwsze mają pojawić się już za dwa lata.

Aktualizacja: 24.01.2017 20:33 Publikacja: 24.01.2017 19:05

Już w środę Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki, ogłosi start pierwszego w Polsce programu opartego o tzw. partnerstwo innowacyjne, czyli nowatorski tryb zamówień, wprowadzonych nową ustawą o zamówieniach publicznych – ustaliła „Rzeczpospolita".

Chodzi o projekt bezemisyjnego transportu publicznego, który sfinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Konsorcja, które na zrealizowanie prototypów ekologicznych autobusów mają dostać w sumie nawet 100 mln zł, będą miały zagwarantowany rynek zbytu. Zakupem w ramach projektu taboru elektrycznego, ale również zasilanego wodorem, zainteresowanych jest już bowiem 50 samorządów. W środę na spotkaniu z Gowinem obecni będą przedstawiciele 21 miast i 29 gmin Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, w tym Białegostoku, Gdańska, Katowic, Warszawy, Opola czy Wrocławia.

Pobudzanie innowacji

Wicepremier Jarosław Gowin tłumaczy nam, że program bezemisyjnego transportu odpowiada na wyzwania w zakresie zapewnienia zrównoważonego rozwoju, wykorzystując postęp technologiczny, i wpisuje się w plan Morawieckiego oraz opracowaną przez resort nauki strategię na rzecz doskonałości naukowej, która stawia m.in. na zapewnienie skutecznego transferu wiedzy do gospodarki.

– Program będzie realizowany w nowatorskiej formule, wzorowanej na najlepszych światowych rozwiązaniach w obszarze generowania innowacji, przy wykorzystaniu środków publicznych. Zakłada ona, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawierane są umowy z kilkoma wykonawcami, którzy następnie równolegle realizują projekty badawcze. Po każdym z etapów zamawiający ogranicza ich liczbę, doprowadzając do końca procesu badawczego jednego czy dwóch – wyjaśnia Gowin.

Ten etap będzie finansowany ze środków NCBR. Jego dyrektor Maciej Chorowski zaznacza, że warunkiem jest spełnienie przez konsorcja, które mogą składać się z producentów i instytucji naukowych, kluczowych parametrów: technologicznego i ekonomicznego, określonych przez przyszłych odbiorców autobusów już na wstępie. Jak podkreśla, rozwiązania mają wyróżniać się innowacyjnością w stosunku do tych obecnych już na rynku, a dodatkowo atrakcyjną ceną. – Liczymy, że konsorcja zaproponują pojazdy elektryczne w cenie tradycyjnych autobusów – dodaje szef NCBR.

Jak się dowiedzieliśmy, chęć udziału w programie zapowiada już jeden z liderów w zakresie elektrycznych autobusów, firma Solaris.

Zakupy za miliard

Po zakończeniu badań i opracowaniu prototypu kolejnym etapem ma być wdrożenie, czyli zakup przez miasto-partnera określonej liczby pojazdów.

– Finansowane są zatem nie tylko same badania, ale przede wszystkim konkretne rozwiązania – wyjaśnia Maciej Chorowski. Jak nam tłumaczy, do 50 samorządów mogłoby trafić nawet tysiąc autobusów. – To oznacza, że każde z dwóch, trzech zwycięskich konsorcjów mogłoby znaleźć rynek zbytu na 300–500 bezemisyjnych pojazdów.

Szacuje się, że te transakcje byłyby warte ok. 1 mld zł. NCBR rozmawia już z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, by ten wsparł finansowo zakupy samorządów.

Autorzy programu spodziewają się, że prototypy autobusów – najprawdopodobniej elektrycznych, a nie na wodór – zostaną wytworzone do końca 2018 r. – Po niezbędnych testach i certyfikacjach wdrożenia nastąpią w 2019 r. – przewiduje Jarosław Gowin.

Za niecały miesiąc resort nauki, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, NCBR i NFOŚiGW podpiszą listy intencyjne o współpracy z miastami, które stawiają na rozwój elektromobilności.

– To pierwszy krok ku temu, by to państwo występowało w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta – zaznacza prof. Chorowski.

W NCBR już trwają prace koncepcyjne nad kolejnymi dwoma programami w formule partnerstwa innowacyjnego. Pierwszy z nich dotyczy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Drugi – modernizacji bloków energetycznych. – Jego celem będzie opracowanie nowoczesnych rozwiązań dla energetyki, które usprawnią efektywność i przyjazny dla środowiska proces wytwarzania energii – wyjaśnia nam Gowin.

Już w środę Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki, ogłosi start pierwszego w Polsce programu opartego o tzw. partnerstwo innowacyjne, czyli nowatorski tryb zamówień, wprowadzonych nową ustawą o zamówieniach publicznych – ustaliła „Rzeczpospolita".

Chodzi o projekt bezemisyjnego transportu publicznego, który sfinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Konsorcja, które na zrealizowanie prototypów ekologicznych autobusów mają dostać w sumie nawet 100 mln zł, będą miały zagwarantowany rynek zbytu. Zakupem w ramach projektu taboru elektrycznego, ale również zasilanego wodorem, zainteresowanych jest już bowiem 50 samorządów. W środę na spotkaniu z Gowinem obecni będą przedstawiciele 21 miast i 29 gmin Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, w tym Białegostoku, Gdańska, Katowic, Warszawy, Opola czy Wrocławia.

Pozostało 80% artykułu
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił