Co myślimy o urzędnikach

Generalnie źle oceniamy administrację, ale kontakt z konkretnymi urzędnikami wspominają raczej dobrze

Publikacja: 29.02.2012 21:06

Co myślimy o urzędnikach

Foto: copyright PhotoXpress.com

Większość Polaków (66 proc.) uważa, że w urzędach panuje nepotyzm – wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla służby cywilnej.  42 procent twierdzi, że nie ma zaufania do administracji, odmiennego zdania jest tylko  17 proc. Jednak aż 71 procent pozytywnie ocenia przebieg swojej ostatniej wizyty w urzędzie (te doświadczenia pochodzą głównie z wizyty w urzędzie samorządowym lub skarbowym).

Skąd ta rozbieżność? Prof. Antoni Kamiński, ekspert w dziedzinie korupcji z PAN, wskazuje, że rozdźwięk między oceną indywidualnej relacji z urzędnikiem a administracji jako całości może wynikać z tego, że Polacy utożsamiają urzędy z państwem. – A państwo w wielu dziedzinach nie działa – podkreśla ekspert.

A dr Robert Sobiech, socjolog z UW, który uczestniczył w przygotowaniu koncepcji badań, podkreśla: – Ten rozdźwięk cały czas się powiększa.

W oparciu o badania z lat poprzednich stawia tezę, że kontakty indywidualne z urzędnikiem się poprawiają. Negatywna ocena urzędów jako takich cały czas pozostaje taka sama. – Polacy często utożsamiają urzędników z politykami i negatywna opinia dotycząca tej klasy przechodzi także na administrację – mówi Sobiech.

Na wyniki badań z optymizmem patrzy Sławomir Brodziński, Szef Służby Cywilnej.  – Nie najlepszy wizerunek administracji jako całości, a jednocześnie pozytywne doświadczenia związane z bezpośrednim kontaktem z urzędnikami mogą wskazywać na to, że poprawia się jakość pracy w urzędach – mówi. Jego zdaniem na negatywny wizerunek urzędów jako całości wpływają stereotypy. – Ale są one coraz mniej aktualne – zaznacza.

Dlaczego? – Bo urzędnicy służby cywilnej są nieustannie szkoleni m.in. z tego, jak sprawnie załatwiać sprawę, życzliwie podchodzić do klienta – przypomina Brodziński.

Winą za negatywny obraz urzędników dr Sobiech obarcza media, które o urzędach mówią głównie w kontekście afer korupcyjnych i niekompetencji.

Nie zgadza się z tym prof. Kamiński. – Trudno za to media potępiać. Wszyscy pamiętamy historię, kiedy urzędnicy swoimi działaniami doprowadzali do bankructw, upadków firm, a po wielu latach sąd przyznawał jednak rację przedsiębiorcom – podkreśla.

Polacy pracownikom administracji zarzucają też nepotyzm. 66 proc. badanych uważa, że zatrudniają w urzędach krewnych i znajomych. 54 procent ocenia, że załatwiają sprawy przede wszystkim wtedy, gdy ma się znajomości i protekcję. O łapówkarstwo podejrzewa urzędników 33 procent badanych. Tyle samo jest odmiennego zdania.

Wypowiedzi te dotyczą urzędów w ogóle. Polacy nie kojarzą zazwyczaj pojęcia służba cywilna (to korpus urzędników pracujących w administracji państwowej, także w urzędach skarbowych) i nie odróżniają ich zbytnio od pracowników samorządu.

Szczegółowo wyniki badań mają być przedstawione przez szefa Służby Cywilnej na konferencji prasowej 9 marca.

Podobne wnioski dotyczące zadowolenia z pracy urzędników, jak te wynikające z sondażu przeprowadzonego na zlecenie służby cywilnej, płyną też z badań innych ośrodków.

74 proc. badanych w 2011 roku przez OBOP uznało za życzliwy stosunek urzędników do interesantów (dotyczyło to tych, którzy załatwiali sprawy w urzędach lokalnych).

Społeczeństwo
Kielce: Poważna awaria magistrali wodociągowej. Gdzie brakuje wody?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Sondaż: Rok rządów Donalda Tuska. Polakom żyje się lepiej, czy gorzej?
Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni