Reklama

Co myślimy o urzędnikach

Generalnie źle oceniamy administrację, ale kontakt z konkretnymi urzędnikami wspominają raczej dobrze

Publikacja: 29.02.2012 21:06

Co myślimy o urzędnikach

Foto: copyright PhotoXpress.com

Większość Polaków (66 proc.) uważa, że w urzędach panuje nepotyzm – wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla służby cywilnej.  42 procent twierdzi, że nie ma zaufania do administracji, odmiennego zdania jest tylko  17 proc. Jednak aż 71 procent pozytywnie ocenia przebieg swojej ostatniej wizyty w urzędzie (te doświadczenia pochodzą głównie z wizyty w urzędzie samorządowym lub skarbowym).

Skąd ta rozbieżność? Prof. Antoni Kamiński, ekspert w dziedzinie korupcji z PAN, wskazuje, że rozdźwięk między oceną indywidualnej relacji z urzędnikiem a administracji jako całości może wynikać z tego, że Polacy utożsamiają urzędy z państwem. – A państwo w wielu dziedzinach nie działa – podkreśla ekspert.

A dr Robert Sobiech, socjolog z UW, który uczestniczył w przygotowaniu koncepcji badań, podkreśla: – Ten rozdźwięk cały czas się powiększa.

W oparciu o badania z lat poprzednich stawia tezę, że kontakty indywidualne z urzędnikiem się poprawiają. Negatywna ocena urzędów jako takich cały czas pozostaje taka sama. – Polacy często utożsamiają urzędników z politykami i negatywna opinia dotycząca tej klasy przechodzi także na administrację – mówi Sobiech.

Na wyniki badań z optymizmem patrzy Sławomir Brodziński, Szef Służby Cywilnej.  – Nie najlepszy wizerunek administracji jako całości, a jednocześnie pozytywne doświadczenia związane z bezpośrednim kontaktem z urzędnikami mogą wskazywać na to, że poprawia się jakość pracy w urzędach – mówi. Jego zdaniem na negatywny wizerunek urzędów jako całości wpływają stereotypy. – Ale są one coraz mniej aktualne – zaznacza.

Reklama
Reklama

Dlaczego? – Bo urzędnicy służby cywilnej są nieustannie szkoleni m.in. z tego, jak sprawnie załatwiać sprawę, życzliwie podchodzić do klienta – przypomina Brodziński.

Winą za negatywny obraz urzędników dr Sobiech obarcza media, które o urzędach mówią głównie w kontekście afer korupcyjnych i niekompetencji.

Nie zgadza się z tym prof. Kamiński. – Trudno za to media potępiać. Wszyscy pamiętamy historię, kiedy urzędnicy swoimi działaniami doprowadzali do bankructw, upadków firm, a po wielu latach sąd przyznawał jednak rację przedsiębiorcom – podkreśla.

Polacy pracownikom administracji zarzucają też nepotyzm. 66 proc. badanych uważa, że zatrudniają w urzędach krewnych i znajomych. 54 procent ocenia, że załatwiają sprawy przede wszystkim wtedy, gdy ma się znajomości i protekcję. O łapówkarstwo podejrzewa urzędników 33 procent badanych. Tyle samo jest odmiennego zdania.

Wypowiedzi te dotyczą urzędów w ogóle. Polacy nie kojarzą zazwyczaj pojęcia służba cywilna (to korpus urzędników pracujących w administracji państwowej, także w urzędach skarbowych) i nie odróżniają ich zbytnio od pracowników samorządu.

Szczegółowo wyniki badań mają być przedstawione przez szefa Służby Cywilnej na konferencji prasowej 9 marca.

Reklama
Reklama

Podobne wnioski dotyczące zadowolenia z pracy urzędników, jak te wynikające z sondażu przeprowadzonego na zlecenie służby cywilnej, płyną też z badań innych ośrodków.

74 proc. badanych w 2011 roku przez OBOP uznało za życzliwy stosunek urzędników do interesantów (dotyczyło to tych, którzy załatwiali sprawy w urzędach lokalnych).

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Dwunarodowe pary i ich dzieci w Polsce. W czołówce zaskoczenie
Społeczeństwo
Ustawa łańcuchowa. Sejm podjął decyzję w sprawie prezydenckiego weta. Jak głosowali posłowie?
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama