Wschodnia granica RP jest jednocześnie zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. W interesie Polski jest zapewnienie takich warunków odpraw, aby granice z sąsiadującymi państwami spoza Unii nie stanowiły barier dla handlu, wymiany społecznej i kulturalnej czy współpracy regionów. Szczególnie istotna staje się kwestia poprawy efektywności zarządzania wschodnią granicą. Podróżni powinni być po prostu sprawnie obsługiwani przez służby państwa m.in. przez Straż Graniczną i służby celne w cywilizowanych warunkach.
Czytaj także: Pogranicznik ma prawo żądać zdjęcia turbanu z głowy
Dla uzyskania pełnego obrazu stanu pracy przejść granicznych Najwyższa Izba Kontroli opublikowała ankietę dla podróżnych, którzy w latach 2015-2018 przekraczali wschodnią granicę Polski. W treści ankiety zawartych jest 10 pytań związanych ze sprawnością służb państwowych na przejściach, a także kulturą obsługi podróżnych zarówno przy wjeździe jak i przy wyjeździe z Polski. Dotyczą one czasu trwania odprawy granicznej, występujących przestojów w pracy polskich służb granicznych, czy też możliwości korzystania z tzw. „zielonego pasa" (nic do oclenia). Opinia jest bardzo ważna dla uzupełnienia zaprezentowanych w informacji NIK danych nt. sprawności obsługi osób przekraczających granicę państwową i zapewnienia godnych warunków oczekiwania na odprawę.
Termin na wypełnienie ankiety upływa 31 lipca 2019 r.