Procedury chronią przed ukaraniem

Skoro ustawodawca nakazuje stosować określone tryby postępowania przy udzielaniu zamówień, to należy je ściśle stosować. Za ich naruszenie nawet w dobrej wierze grożą bowiem poważne konsekwencje

Publikacja: 26.01.2010 02:30

Procedury chronią przed ukaraniem

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Udzielający zamówienia publicznego nie może wbrew przepisom sam decydować o tym, co jest korzystniejsze dla finansów publicznych.

Dlatego też [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2B5F695F5609A98097BBCB0177FE9BB3?id=176480]ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (DzU z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.[/link], dalej – ustawa o odpowiedzialności) nie toleruje postępowania polegającego na omijaniu przepisów o zamówieniach, nawet gdyby miało przynieść korzyści.

Jak podkreśla Główna Komisja Orzekająca (GKO) w orzeczeniu z 14 stycznia 2008 r., nakaz dokonywania wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny nie uchyla bowiem nakazu dokonywania ich w sposób legalny, czyli na podstawie prawa i w trybie przez prawo określonym [b](DF/GKO-4900 83/91/07/3594)[/b].

[srodtytul]Ochrona zaufania obywateli[/srodtytul]

O tym, w jakich sytuacjach udzielający zamówienia publicznego może liczyć się z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, mówi art. 17 ustawy o odpowiedzialności.

Zgodnie z jego treścią karany jest nie tylko wybór wykonawcy z pominięciem prawa zamówień publicznych, ale również naruszenie poszczególnych przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B2273A837BC25DA7F12AA93C4BE33D28?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm[/link].).

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 2 takim czynem jest również bowiem wybór wykonawcy dokonany z naruszeniem przepisów dotyczących m.in.: przesłanek stosowania poszczególnych trybów udzielenia zamówienia czy obowiązku przekazania lub zamieszczenia ogłoszenia w postępowaniu.

Jak wynika z orzecznictwa GKO przedmiotem ochrony art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności jest bowiem zaufanie obywateli do podmiotów publicznych, a nie ochrona środków publicznych przed niezgodnym z przepisami uszczupleniem (por. orzeczenie z 4 sierpnia 2008 r., 0965-DB/62/08).

[srodtytul]Uczciwa konkurencja[/srodtytul]

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest również udzielenie zamówienia, którego przedmiot lub warunki zostały określone w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji (art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o odpowiedzialności). Wynika z niego, że aby o naruszeniu mówić, jego przedmiot lub warunki muszą być wadliwie określone.

Tak będzie np. w sytuacji, gdy zamawiający żąda od wykonawców udokumentowania długiego, np. dziesięcioletniego), okresu, w którym świadczyli oni usługi będące przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia.

Taki zapis zamieszczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia narusza bowiem przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (DzU nr 226, poz. 1817).

Zgodnie z jego § 1 ust. 1 pkt 3 zamawiający może żądać wykazu świadczonych usług, ale tylko za okres ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a w określonych sytuacjach za okresy krótsze.

Jak natomiast wynika z orzeczenia GKO z 8 czerwca 2009 r., samo nieprawidłowe określenie sposobu oceny warunków zamówienia nie stanowi naruszenia art. 17 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=14888E6F22000E4848CFCE59E58B823E?id=325303]ustawy o dyscyplinie[/link] (RIO-51/DFP-84/2008).

[srodtytul]Inne naruszenia przepisów[/srodtytul]

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy do naruszenia dyscypliny finansów publicznych przy udzielaniu zamówienia może dojść także w innych przypadkach naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych, jeżeli będzie to miało wpływ na wynik postępowania.

Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku niedopełnienia obowiązku sprawdzenia, czy złożona oferta jest zgodna z prawem i specyfikacją istotnych warunków zamówienia [b](orzeczenie GKO z 4 września 2008 r., RIO-51/DFP-74/2008). [/b]

Podobnie będzie w sytuacji niedopełnienia przez osoby reprezentujące zamawiającego obowiązku złożenia pisemnych oświadczeń o braku lub istnieniu okoliczności skutkujących wyłączeniem z postępowania [b](orzeczenie GKO z 19 stycznia 2006 r., DF/GKO/Odw. -86/113/2005/735).[/b]

Wystąpienie okoliczności, które mogły mieć wpływ na wynik postępowania, trzeba udowodnić. Samo hipotetyczne twierdzenie, że określone działania mogły mieć wpływ na jego wynik, nie jest wystarczające.

Jak bowiem podniosła GKO w orzeczeniu z 20 października 2005 r., ustawodawca, nadając taki, a nie inny, kształt redakcyjny przepisowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o odpowiedzialności, jednoznacznie wymaga wykazania, że naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych miało wpływ na wynik postępowania (DF/GKO/Odw.-47/63/RN-17/2005/420).

[ramka][b]Kary przewidziane w ustawie[/b]

Osobie, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych, mogą zostać wymierzone następujące kary:

- upomnienie,

- nagana,

- kara pieniężna,

- zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

Karę pieniężną wymierza się w wysokości od jednokrotności do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej, obliczanego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego należnego w roku, w którym doszło do naruszenia.

Jeżeli ustalenie wysokości wynagrodzenia w opisany sposób nie jest możliwe, karę pieniężną wymierza się w wysokości od jednokrotności do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia.

Karę zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wymierza się na okres od roku do pięciu lat. Ukaranie naganą lub karą pieniężną wywołuje określone w odrębnych przepisach skutki wynikające z ujemnej lub negatywnej oceny kwalifikacyjnej.[/ramka]

Udzielający zamówienia publicznego nie może wbrew przepisom sam decydować o tym, co jest korzystniejsze dla finansów publicznych.

Dlatego też [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2B5F695F5609A98097BBCB0177FE9BB3?id=176480]ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (DzU z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.[/link], dalej – ustawa o odpowiedzialności) nie toleruje postępowania polegającego na omijaniu przepisów o zamówieniach, nawet gdyby miało przynieść korzyści.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów