Reklama

Trump zerwał rozmowy handlowe z Kanadą. Oburzyła go „oszukańcza reklama”

Prezydent USA Donald Trump poinformował, że wszystkie rozmowy handlowe z Kanadą zostały zakończone po emisji – jak to określił – „oszukańczej reklamy”, w której były prezydent Ronald Reagan wypowiadał się negatywnie o cłach – informuje Reuters.

Publikacja: 24.10.2025 07:43

Donald Trump poinformował, że wszystkie rozmowy handlowe z Kanadą zostały zakończone

Donald Trump poinformował, że wszystkie rozmowy handlowe z Kanadą zostały zakończone

Foto: REUTERS/Suzanne Plunkett/Pool

„W związku z ich rażącym zachowaniem WSZYSTKIE NEGOCJACJE HANDLOWE Z KANADĄ ZOSTAJĄ NINIEJSZYM ZAKOŃCZONE” – napisał Trump na platformie Truth Social.

Premier Ontario Doug Ford powiedział wcześniej w tym tygodniu, że reklama z przekazem antycłowym zwróciła uwagę Trumpa. W spocie pokazano Reagana, republikanina, który krytykował cła na towary zagraniczne, twierdząc, że prowadzą one do utraty miejsc pracy i wojen handlowych.

„Słyszałem, że prezydent widział naszą reklamę. Jestem pewien, że nie był z tego powodu zadowolony” – powiedział premier Ontario.

Cła Trumpa jako element wojny handlowej

Donald Trump wykorzystuje cła jako narzędzie nacisku wobec wielu krajów na świecie. Jego wojna handlowa doprowadziła do wzrostu amerykańskich ceł do najwyższego poziomu od lat 30. XX wieku, a regularne groźby kolejnych podwyżek wywoływały obawy wśród przedsiębiorstw i ekonomistów – przypomina agencja Reuters.

Reklama
Reklama

Prezydent USA nałożył 35-procentowy podatek na import z Kanady, choć zezwolił na zwolnienia dla towarów objętych USMCA - umową o wolnym handlu między Meksykiem i Kanadą, którą Trump wynegocjował w swojej pierwszej kadencji.

Czytaj więcej

Trump grozi Kanadzie 35-procentowym cłem

Premier Kanady Mark Carney zapewnił, że Kanada nie dopuści do nieuczciwego dostępu USA do swojego rynku, jeśli rozmowy dotyczące różnych umów handlowych z Waszyngtonem zakończą się fiaskiem.

Na jakie towary z Kanady nałożono cła w USA?

Donald Trump wprowadził w tym roku cła na kanadyjską stal, aluminium i samochody, na co Ottawa odpowiedziała własnymi środkami odwetowymi. Obie strony od tygodni prowadziły rozmowy w sprawie potencjalnego porozumienia dotyczącego sektorów stali i aluminium.

W przyszłym roku Stany Zjednoczone, Kanada i Meksyk mają dokonać przeglądu swojego kontynentalnego porozumienia o wolnym handlu z 2020 roku.

Koniec ze zwolnieniami celnymi dla GM i Stellantis

General Motors i Stellantis nie będą już zwolnione z kanadyjskich ceł odwetowych na taką samą liczbę pojazdów montowanych w USA – informuje kanadyjski nadawca CBC News.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Trump twierdzi, że szefowie GM i Forda podziękowali mu za cła na ciężarówki

Rząd Kanady zmniejszył roczny limit zwolnień z cła dla General Motors o 24,2 proc., a dla Stellantis o 50 proc. Działanie to podjęto w odpowiedzi na to, co rząd nazwał „nieakceptowalnymi decyzjami o ograniczeniu obecności produkcyjnej w Kanadzie”. Celem jest wywarcie presji, aby firmy ponownie zainwestowały w swoje zakłady w Kanadzie.

Decyzja ta nastąpiła po niedawnych decyzjach obu firm dotyczących ich kanadyjskich fabryk. General Motors potwierdziło, że zakończy produkcję elektrycznych furgonetek BrightDrop w Ingersoll w prowincji Ontario, a Stellantis zapowiedziało przeniesienie produkcji modelu Jeep Compass z Brampton w Ontario do zakładu w stanie Illinois. Cięcia te zostały uznane przez rząd Kanady za naruszenie warunków zwolnień z ceł, które wymagały utrzymania miejsc pracy i inwestycji w kraju.

Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Handel
Rosyjskie drewno zalewa Unię, choć jest objęte sankcjami
Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama