Tak wynika z projektu odpowiedzi na dezyderat nr 36 sejmowej komisji „Przyjazne państwo" w sprawie nowelizacji przepisów dotyczących oświetlenia ulic.
Rozszerzenie obowiązków finansowania przez gminę oświetlenia ulicznego na wszystkie drogi znajdujące się na jej terytorium – z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych – nastąpiło w wyniku reformy systemu finansów samorządu terytorialnego przeprowadzonej w 2003 r.
Wraz z przekazanym zadaniem zwiększone zostały udziały gmin w dochodach z PIT oraz CIT. W pierwszym udział wzrósł z 27,6 proc. do 39,34 proc., w drugim zaś – z 5 proc. do 6,71 proc. Gminy otrzymały również zwiększoną kwotę subwencji ogólnej. Tym samym – zdaniem rządu – zapewniono tym jednostkom środki niezbędne do sfinansowania oświetlenia dróg publicznych znajdujących się na ich terenie.
„Odnosząc się do wniosku komisji PP dotyczącego poszerzenia katalogu dróg, których finansowanie oświetlenia nie należy do zadań gminy, o pozostałe drogi krajowe, w tym głównie drogi ruchu przyśpieszonego, w szczególności obwodnice, należy przyjąć, iż z legislacyjnego punktu widzenia byłoby to bardzo trudne do wprowadzenia" – czytamy w projekcie rządowej odpowiedzi na dezyderat komisji.
Wraz z przekazanym zadaniem wzrósł udział gmin w PIT i CIT