Radny-pracownik pod szczególną ochroną rady gminy

Nawet gdy radny nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, tylko powołania, na rozwiązanie z nim stosunku pracy potrzebna jest uprzednia zgoda rady gminy. W razie jej nieuzyskania zwolniony radny może się domagać odszkodowania.

Publikacja: 11.08.2015 02:00

Foto: www.sxc.hu

Problem

Pracodawca chce zwolnić podwładnego, będącego jednocześnie radnym, zatrudnionego w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego na podstawie powołania. Czy musi uzyskać na to zgodę rady gminy w sytuacji, gdy odwołanie pracownika nie ma nic wspólnego z wykonywaniem przez niego mandatu radnego?

Co mówią przepisy

W myśl art. 2 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Zgodnie z art. 69 k.p. zasadą jest, że do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących:

- tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę, a także

- rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej orzekania o bezskuteczności wypowiedzeń oraz o przywracaniu do pracy.

W myśl art. 70 k.p. pracownik zatrudniony na podstawie powołania może być w każdym czasie – niezwłocznie lub w określonym terminie – odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał. Odwołanie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę lub z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli nastąpiło z przyczyn, o których mowa w art. 52 lub 53 k.p.

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu przez radnego.

Prawnik wyjaśnia

Anna Puszkarska, radca prawny

Rozwiązanie stosunku pracy

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 kwietnia 2008 r. (sygn. II OSK 22/08) zwrócił uwagę, że wymóg uzyskania uprzedniej zgody rady gminy, o którym mowa w art. 25 ust. 2 u.s.g., odnosi się do zamierzonego rozwiązania każdego stosunku pracy. Bez znaczenia jest okoliczność, czy mamy do czynienia z pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mianowania, wyboru czy powołania. Również Sąd Najwyższy w uchwale siedmiu sędziów z 24 listopada 1992 r. (sygn. I PZP 55/92, OSNC 1993/7-8/116) przyjął, że 25 ust. 2 u.s.g. ma zastosowanie także do pracowników, z którymi nawiązano stosunek pracy na podstawie powołania.

SN w wyroku z 25 lutego 2015 r. (sygn. II PK 101/14) wyjaśnił, że klauzula zawarta w art. 69 pkt 1 k.p. nie ma zastosowania do osób zatrudnionych na podstawie powołania, będących jednocześnie radnymi. Odwołanie ze stanowiska pracownika – radnego – skutkujące rozwiązaniem stosunku pracy bez zgody rady gminy stanowi naruszenie art. 25 ust. 2 u.s.g. i jako niezgodne z prawem daje odwołanemu podwładnemu prawo dochodzenia odpowiednio roszczeń określonych w art. 45 k.p. Podstawowym roszczeniem przysługującym takiej osobie ze względu na istotę stosunku pracy z powołania powinno być odszkodowanie, o którym mowa w art. 45 § 1 k.p. (por. także wyrok SN z 7 marca 2001 r., sygn. I PKN 275/00).

Podjęcie uchwały

W przepisach u.s.g. nie przewidziano odrębnej procedury dla wyrażenia (lub odmowy) przez radę gminy zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, w związku z czym rozstrzygnięcie w tej sprawie powinno mieć formę uchwały (por. wyrok NSA z 15 grudnia 2005 r., sygn. II OSK 1124/05). Pracodawca powinien uzyskać taką zgodę przed dokonaniem czynności zmierzającej do rozwiązania stosunku pracy z radnym (np. przed wręczeniem mu wypowiedzenia). Zgoda nie może być domniemywana w sytuacji, gdy – pomimo wniosku wniesionego przez pracodawcę – rada gminy zachowuje milczenie (wyrok NSA z 2 kwietnia 2008 r., sygn. II OSK 16/08).

W orzecznictwie podkreśla się, że należy uzasadnić taką uchwałę. Z prawa rady gminy do odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym nie można wywodzić zwolnienia z obowiązku ujawnienia motywów, którymi kierowała się ta rada, wyrażając zgodę bądź odmawiając zgody na rozwiązanie stosunku pracy (wyrok NSA z 14 lutego 2013 r., sygn. II OSK 2522/12).

Prawidłowo sporządzone uzasadnienie uchwały powinno obejmować: elementy prawa, elementy faktu i wnioskowanie. Najważniejszą jego częścią jest uzasadnienie faktyczne, które w szczególności powinno zawierać wskazanie tych faktów, które rada gminy uznała za decydujące dla wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym lub jej odmowy, a także przyczyn, dla których inne okoliczności stanu faktycznego nie zostały uznane przez nią za mające znaczenie dla rozstrzygnięcia (por. wyrok NSA z 14 maja 2013 r., sygn. II OSK 788/13).

Zakres uprawnień rady

NSA w wyroku z 18 czerwca 2013 r. (sygn. II OSK 193/13) przyjął, że z art. 25 ust. 2 u.s.g. wynika, iż wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy lub odmowa takiej zgody jest pozostawione uznaniu rady gminy, z wyjątkiem sytuacji, gdy rada dojdzie do przekonania, że podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu przez radnego.

W takiej sytuacji rada musi odmówić wyrażenia zgody (por. także wyrok SN z 17 września 2007 r., sygn. III PK 36/07). Zgodnie z wyrokiem NSA z 22 maja 2012 r. (sygn. II OSK 644/12) art. 25 ust. 2 u.s.g. nie można interpretować w taki sposób, że rada gminy musi wyrazić zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli pracodawca nie stawia mu zarzutów związanych z wykonywaniem mandatu radnego. W wyroku z 5 czerwca 2014 r. (sygn. II OSK 3133/13) NSA stwierdził jednak, że skoro celem regulacji art. 25 ust. 2 u.s.g. jest zapewnienie radnemu swobodnego sprawowania mandatu, a nie zabezpieczenie go przed utratą pracy, to rada gminy, podejmując uchwałę w przedmiocie wyrażenia zgody na zwolnienie, nie powinna ingerować w prawo pracodawcy do rozstania się z pracownikiem, gdy ma to uzasadnienie w obowiązującym porządku prawnym i nie jest związane z wykonywaniem mandatu przez radnego.

Ochrona stosunku pracy radnego jest zatem uzasadniona wyłącznie w sytuacji, gdy zostanie udowodnione, że do rozwiązania stosunku pracy nie doszłoby, gdyby pracownik nie posiadał mandatu radnego. W każdym przypadku niewyrażenia zgody przez radę gminy na rozwiązanie stosunku pracy z radnym trzeba więc wykazać, że wykonywanie przez podwładnego mandatu radnego, choćby w najmniejszym stopniu, determinowało decyzję pracodawcy o rozwiązaniu z nim stosunku pracy.

podstawa prawna: art. 2, art. 45, art. 69, art. 70 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 1502 ze zm.)

podstawa prawna: art. 14, art. 25 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 594 ze zm.)

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr