Informatyzacja postępowania przed sądami administracyjnymi

Od 31 maja w pierwszym piśmie strony w sprawie trzeba podać odpowiedni numer PESEL, KRS, REGON lub NIP. Strona może wnosić pisma oraz korzystać z doręczeń w formie dokumentu elektronicznego.

Publikacja: 09.06.2019 02:00

Informatyzacja postępowania przed sądami administracyjnymi

Foto: Adobe Stock

- Strona postępowania sądowoadministracyjnego chce, aby pisma doręczano jej w formie dokumentu elektronicznego. Czy może skorzystać z takiego sposobu doręczeń, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 31 maja, jeżeli postępowanie sądowoadministracyjne zostało wszczęte przed tą datą? – pyta czytelnik.

Czytaj także: W sądzie nie da się wszystkiego zaplanować

Tak.

Od 31 maja 2019 r. obowiązują zmiany w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wprowadzające informatyzację tego postępowania. Wynikają one z art. 4 ustawy z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, a także z art. 1 ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z 12 kwietnia 2019 r. uzupełniła i doprecyzowała rozwiązania zawarte w ustawie z 10 stycznia 2014 r. Przyjęto m.in., że sąd dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego, przez swoich pracowników, przez inne upoważnione przez sąd osoby lub organy albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Doręczenie przez sąd pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej następuje, jeżeli strona spełniła jeden z następujących warunków:

- wniosła pismo w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą sądu lub organu, za pośrednictwem którego składane jest pismo,

- wystąpiła do sądu o takie doręczenie i wskazała sądowi adres elektroniczny bądź

- wyraziła zgodę na doręczanie pism za pomocą tych środków i wskazała sądowi adres elektroniczny.

Strona może zrezygnować z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i w takim przypadku sąd będzie doręczać jej pisma w tradycyjny sposób. Oświadczenie o rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej trzeba jednak złożyć w formie dokumentu elektronicznego.

W celu doręczenia pisma w formie dokumentu elektronicznego sąd prześle na adres elektroniczny adresata zawiadomienie zawierające m.in. informację, że adresat może odebrać pismo – ze wskazaniem adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać dokument i pod którym powinien dokonać potwierdzenia doręczenia. W razie nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego sąd – po upływie 7 dni, licząc od dnia wysłania zawiadomienia – prześle powtórne zawiadomienie. W razie nieodebrania pisma, doręczenie będzie uważane się za dokonane po upływie 14 dni, licząc od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia.

Dla zapewnienia jednoznacznego określenia stron postępowania i ich przedstawicieli wprowadzono wymóg wskazywania w pierwszym piśmie procesowym odpowiedniego numeru PESEL, KRS, REGON lub NIP. Do postępowań sądowoadministracyjnych, wszczętych i niezakończonych przed 31 maja 2019 r., stosuje się zasadniczo dotychczasowe przepisy. Strona może jednak wybrać wnoszenie pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wykorzystywanego przez sąd do obsługi doręczeń oraz doręczanie pism przez sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Przyjęto także, że w pierwszym piśmie wniesionym przez stronę w danej sprawie po 31 maja 2019 r. trzeba podać odpowiedni numer PESEL, KRS, REGON lub NIP.

Autorka jest radcą prawnym

podstawa prawna: art. 4, art. 10 ust. 2, art. 11 pkt 3 ustawy z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2014 r., poz. 183 ze zm.)

podstawa prawna: art. 1–2, art. 5–8 ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2019 r., poz. 934)

- Strona postępowania sądowoadministracyjnego chce, aby pisma doręczano jej w formie dokumentu elektronicznego. Czy może skorzystać z takiego sposobu doręczeń, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 31 maja, jeżeli postępowanie sądowoadministracyjne zostało wszczęte przed tą datą? – pyta czytelnik.

Czytaj także: W sądzie nie da się wszystkiego zaplanować

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawo dla Ciebie
Nowy obowiązek dla właścicieli psów i kotów. Znamy szacowany koszt
Nieruchomości
Sąsiad buduje ogrodzenie i chce zwrotu połowy kosztów? Przepisy są jasne