- Strona postępowania sądowoadministracyjnego chce, aby pisma doręczano jej w formie dokumentu elektronicznego. Czy może skorzystać z takiego sposobu doręczeń, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 31 maja, jeżeli postępowanie sądowoadministracyjne zostało wszczęte przed tą datą? – pyta czytelnik.
Czytaj także: W sądzie nie da się wszystkiego zaplanować
Tak.
Od 31 maja 2019 r. obowiązują zmiany w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wprowadzające informatyzację tego postępowania. Wynikają one z art. 4 ustawy z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, a także z art. 1 ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z 12 kwietnia 2019 r. uzupełniła i doprecyzowała rozwiązania zawarte w ustawie z 10 stycznia 2014 r. Przyjęto m.in., że sąd dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego, przez swoich pracowników, przez inne upoważnione przez sąd osoby lub organy albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Doręczenie przez sąd pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej następuje, jeżeli strona spełniła jeden z następujących warunków:
- wniosła pismo w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą sądu lub organu, za pośrednictwem którego składane jest pismo,
- wystąpiła do sądu o takie doręczenie i wskazała sądowi adres elektroniczny bądź