Ruch zatrzymany w matowej stali

Nowe rzeźby Mateusza Sikory prezentowane w Galerii (-1) PKOl w Warszawie skupiają się na człowieku, jego emocjach i myślach.

Aktualizacja: 05.10.2015 15:18 Publikacja: 05.10.2015 15:01

Są kontynuacją cyklu „Odwilż", choć wcześniejsze prace były całopostaciowymi figurami, a obecne to głowy o wysokości od 80 cm do 1,6 m. Jedne i drugie utrzymane są w srebrnej tonacji, bo zostały wykonane ze stali. I w obu cyklach tematem przewodnim jest ruch. W przypadku głów nie od razu wydaje się to oczywiste, ale tytuł tej serii „Poruszenie" wyraźnie to zaznacza.

– Poruszenie w przestrzeni umysłu bywa bardziej intensywne niż fizyczne. To w głowie powstaje myśl wywołująca emocje w ciele – mówi „Rzeczpospolitej" artysta. I tłumaczy, że inspiracją dla nowych rzeźb są emocje wyłaniające się w kontaktach z drugim człowiekiem. Choć głowy nie mają rozpoznawalnych rysów, można w nich widzieć autoportret artysty, jak i portrety tych, wśród których żyje.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce