Aż o 10 proc. mniej wódki wypili Polacy w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2023 r. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku – dowiedziała się „Rzeczpospolita” w Centrum Monitorowania Rynku. Spadł mocno wolumen, czyli ilość sprzedanej wódki, sama wartość sprzedaży natomiast, dzięki skokowi cen, wzrosła nieznacznie, o 2 proc.
Wódkę Polacy kupują głównie w małych sklepach, do 300 mkw powierzchni, które odpowiadają za ok 70 proc. wartości sprzedaży czystej wódki oraz 80 proc. transakcji, w których alkohol znalazł się na paragonie. Na drugim miejscu są dyskonty, które przejęły już 15 proc. wartości sprzedaży, natomiast supermarkety inkasują co 10 złotówkę wydaną na alkohol. Jak widać, w wypadku sprzedaży mocnych trunków przewagę mają sklepy najbliżej klienta. Bliskość i dostępność małych sklepów liczy się jeszcze bardziej przy okazji zakupu wódek smakowych, w ich przypadku aż 85 proc. wartości handlu trafia do małych sklepów.
Czytaj więcej
Małe buteleczki odchodzą w przeszłość – sprzedaż wódek smakowych w takiej formie maleje o 18 proc. Ogółem w I kwartale br. do klientów popłynęło o 15,5 proc. mniej wódki, ale wartość sprzedaży rośnie.
Na rynku nadal dominuje wódka czysta, w ciągu pierwszych czterech miesięcy odpowiadała za dwie trzecie sprzedanych litrów alkoholu (65 proc.) ale ta przewaga jest coraz mniejsza. Gonią ją wódki smakowe, które mają już 6 proc. - Wódek czystych wolumenowo sprzedało się około 15 proc. mniej niż przed rokiem, podczas gdy przy wódkach smakowych odnotowano spadek w okolicach 1 proc. – pisze Krzysztof Michniewicz, analityk danych CMR.
Tanie małpki nadal w cenie
Blisko dwie trzecie najtańszej wódki, bo 60 proc., jest sprzedawana w formie małpek, czyli butelek o pojemności do 200 ml. I to zjawisko trwa mimo podwyżek cen związanych z podniesieniem akcyzy i dodatkowymi opłatami, których zadaniem było właśnie zmniejszyć atrakcyjność cenową małpek. Jak wylicza CMR, za 100 ml Żytniówki klienci płacili około 9,30 zł, a za Żubr Strong, około 8,10 zł, z tym że wariant Żubra występuje w butelkach o pojemności 90 ml.