Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 22.10.2025 21:07 Publikacja: 04.07.2023 17:52
Butelki po alkoholu leżące na dachu zabudowań gospodarczych na jednym z osiedli
Foto: PAP/Mateusz Marek
Aż o 10 proc. mniej wódki wypili Polacy w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2023 r. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku – dowiedziała się „Rzeczpospolita” w Centrum Monitorowania Rynku. Spadł mocno wolumen, czyli ilość sprzedanej wódki, sama wartość sprzedaży natomiast, dzięki skokowi cen, wzrosła nieznacznie, o 2 proc.
Wódkę Polacy kupują głównie w małych sklepach, do 300 mkw powierzchni, które odpowiadają za ok 70 proc. wartości sprzedaży czystej wódki oraz 80 proc. transakcji, w których alkohol znalazł się na paragonie. Na drugim miejscu są dyskonty, które przejęły już 15 proc. wartości sprzedaży, natomiast supermarkety inkasują co 10 złotówkę wydaną na alkohol. Jak widać, w wypadku sprzedaży mocnych trunków przewagę mają sklepy najbliżej klienta. Bliskość i dostępność małych sklepów liczy się jeszcze bardziej przy okazji zakupu wódek smakowych, w ich przypadku aż 85 proc. wartości handlu trafia do małych sklepów.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Kawa w Stanach Zjednoczonych jest coraz droższa. Cła Donalda Trumpa, nałożone na największych światowych eksport...
„Człowiek to najlepszy firewall” – to hasło tegorocznej konferencji Akademii cyberPEKAO – wydarzenia edukacyjnego zorganizowanego przez Bank Pekao S.A. Spotkanie było poświęcone jednemu z najważniejszych współczesnych wyzwań: jak budować odporność na cyberzagrożenia?
Z początkiem 2026 r. Grupa Żywiec zakończy produkcję w Browarze Namysłów. Zwolni pracowników i sprzeda sam zakła...
Sprzedaż większości kategorii trunków, w tym piwa, wódek spada, a coraz więcej konsumentów sięga po ich bezalkoh...
Holenderski producent piwa Heineken poinformował, że reorganizacja jego siedziby głównej w Amsterdamie wpłynie n...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Nazwy „stek, kotlet, kiełbasa, burger, hamburger” będą zarezerwowane dla produktów z mięsa. Jest też nowa defini...
Chcemy, żeby Nowy Ursus był czymś więcej niż projektem na 1,5 tys. mieszkań, żeby każdy nabywca otrzymywał więcej niż sam lokal - całe doświadczenie życia w dobrze zaprojektowanej przestrzeni - mówi Boaz Haim, prezes spółki Ronson Development.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas