Reklama

Polacy piją coraz mniej wódki. Ale małpki trzymają się mocno

Sprzedaż wódki w Polsce spadła aż o 10 proc. w ciągu roku, na co wpływ miała inflacja i spadek realnych dochodów. Wódkę czystą powoli wypierają wódki smakowe.

Publikacja: 04.07.2023 17:52

Butelki po alkoholu leżące na dachu zabudowań gospodarczych na jednym z osiedli

Butelki po alkoholu leżące na dachu zabudowań gospodarczych na jednym z osiedli

Foto: PAP/Mateusz Marek

Aż o 10 proc. mniej wódki wypili Polacy w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2023 r. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku – dowiedziała się „Rzeczpospolita” w Centrum Monitorowania Rynku. Spadł mocno wolumen, czyli ilość sprzedanej wódki, sama wartość sprzedaży natomiast, dzięki skokowi cen, wzrosła nieznacznie, o 2 proc.

Wódkę Polacy kupują głównie w małych sklepach, do 300 mkw powierzchni, które odpowiadają za ok 70 proc. wartości sprzedaży czystej wódki oraz 80 proc. transakcji, w których alkohol znalazł się na paragonie. Na drugim miejscu są dyskonty, które przejęły już 15 proc. wartości sprzedaży, natomiast supermarkety inkasują co 10 złotówkę wydaną na alkohol. Jak widać, w wypadku sprzedaży mocnych trunków przewagę mają sklepy najbliżej klienta. Bliskość i dostępność małych sklepów liczy się jeszcze bardziej przy okazji zakupu wódek smakowych, w ich przypadku aż 85 proc. wartości handlu trafia do małych sklepów.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Przemysł spożywczy
Ceny kawy w USA rosną przez cła Trumpa – palarnie biją na alarm
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Przemysł spożywczy
Grupa Żywiec zamyka kolejny browar. Po Leżajsku pora na Namysłów
Przemysł spożywczy
Na bezalkoholowe trunki Polacy wydają już więcej niż na herbatę
Przemysł spożywczy
Holenderski gigant zapowiada zwolnienia. 400 osób straci pracę w Amsterdamie
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Przemysł spożywczy
Już nie będzie "wegańskich burgerów"? Nazwy stek i kotlet tylko dla mięsa
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama