Małpki tracą przyjaciół, Polacy piją coraz mniej wódki

Małe buteleczki odchodzą w przeszłość – sprzedaż wódek smakowych w takiej formie maleje o 18 proc. Ogółem w I kwartale br. do klientów popłynęło o 15,5 proc. mniej wódki, ale wartość sprzedaży rośnie.

Publikacja: 24.05.2023 03:00

Małpki tracą przyjaciół, Polacy piją coraz mniej wódki

Foto: Adobe Stock

Najmocniejsze alkohole słabną w starciu z inflacją, wynika z danych zebranych przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). Spada jednak nie wartość sprzedaży, ale ilość nabywanego trunku.

Aż o 15,5 proc. spadła ilość napojów spirytusowych, którą wypili Polacy w pierwszym kwartale 2023 r. Najmocniej jednak podwyżki cen trafiły w małpki, czyli mocne alkohole w małych, poręcznych butelkach, które jeszcze kilka lat temu były u szczytu popularności.

– Analiza danych z lat 2020–2022 wykazała, że wolumen sprzedaży tych produktów zmniejszył się o ponad 18 proc. – pisze Witold Włodarczyk, prezes ZPPPS.

Wyraźne zmiany rynku napojów spirytusowych rozpoczęły się już w ubiegłym roku, gdy zaczęła spadać sprzedaż najmocniejszych alkoholi. Spadek sprzedaży w kategorii wódek czystych wyniósł ponad 10 proc., a cała kategoria napojów spirytusowych zmalała o 5 proc. w relacji rocznej, wynika z danych NielsenIQ.

Spadków nie widać natomiast w wartości sprzedaży alkoholi. Tu liczby przedstawiają się nadal imponująco. Cały rynek alkoholi w Polsce, i to bez sprzedaży w gastronomii, wart jest 48,6 mld zł, policzył NielsenIQ. W ciągu ostatniego roku, zakończonego na kwietniu 2023 r., jego wartość wzrosła o 9,7 proc.

Czytaj więcej

E-alkohol to żyła złota dla odważnych. Nikt nie pyta o dowód osobisty

Wyższy wzrost wartości sprzedaży zanotowało piwo, niekwestionowany król polskiego rynku. W ostatnich 12 miesiącach przekroczyła ona 21,8 mld zł i wzrosła aż o 11,6 proc. Wódka rośnie nieco wolniej, jej wartość sprzedaży w tym czasie wyniosła 16,5 mld zł, po wzroście o 7,6 proc.

Między drugim a trzecim miejscem jest przepaść, bo wina i likiery zanotowały wartość sprzedaży na poziomie 4,7 mld zł, po wzroście w tempie 10,3 proc.

Powyżej miliarda złotych plasuje się też whisky, z rynkiem o wartości 3,8 mld zł. Kolejne alkohole są już raczej niszowe. Rynek brandy ma wartość 349 mln zł, rumu – 300 mln zł, ginu – 244,7 mln zł. Choć cydr miał być kolejnym po wódce polskim alkoholem narodowym, pod względem wartości sprzedaży (61 mln zł) przegrywa nawet z gotowymi drinkami (101 mln zł).

Wódki płynie mniej, ale jest droższa. Jak wynika z niedawno opublikowanych danych GUS za kwiecień, ceny alkoholi mocno ruszyły w tym roku w górę. O ile w relacji rocznej wzrosły w zasadzie poniżej ogólnego poziomu inflacji, bo o 14,3 proc., o tyle już od początku roku wzrosły o 7,4 proc., gdy żywność ogółem podrożała w tym czasie o 6,6 proc.

– Rosnąca inflacja, gwałtowny wzrost kosztów energii, surowców i opakowań szklanych oraz spowodowane tym zwiększenie nakładów na produkcję przyczyniły się do podniesienia cen – wyjaśnia Witold Włodarczyk.

Alkohole będą drożały niezależnie od inflacji przez najbliższe cztery lata dzięki wprowadzonej w ubiegłym roku „mapie akcyzowej”, która przyniosła w ub.r. 10-procentowy wzrost akcyzy na wyroby spirytusowe. Akcyza będzie rosła co roku o 5 proc., aż do 2027 r.

Dużym trendem, który zmienia rynek bez większego rozgłosu, jest rozwój sprzedaży alkoholu w internecie. To efekt nie zmiany przepisów, ale wyroku sądu, który stwierdził, że internet jest tylko dodatkowym kanałem sprzedaży. W efekcie w sieci mamy wysyp sklepów prowadzonych przez firmy średnie i małe. Najwięksi gracze są dość ostrożni i nadal domagają się zmiany przepisów.

Najmocniejsze alkohole słabną w starciu z inflacją, wynika z danych zebranych przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). Spada jednak nie wartość sprzedaży, ale ilość nabywanego trunku.

Aż o 15,5 proc. spadła ilość napojów spirytusowych, którą wypili Polacy w pierwszym kwartale 2023 r. Najmocniej jednak podwyżki cen trafiły w małpki, czyli mocne alkohole w małych, poręcznych butelkach, które jeszcze kilka lat temu były u szczytu popularności.

Pozostało 87% artykułu
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Przemysł spożywczy
Carlsberg znika z Rosji. Aktywa kupuje judoka, dobry znajomy Putina