Z tego artykułu się dowiesz:
- Jak popularne są małpki na stacjach benzynowych w porównaniu do sklepów tradycyjnych
- Jaką wartość osiąga sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych i jaki to procent całego rynku?
- Dlaczego stacje benzynowe uznają zakazy sprzedaży alkoholu za dyskryminację?
Przez stacje benzynowe płynie w ciągu roku alkohol warty ok. 1,3 mld zł, obliczył NielsenIQ. To sporo, ale i tak zaledwie 2,6 proc. wartości rynku, która sięga 50 mld zł. Stacje benzynowe zaczęły walczyć o utrzymanie prawa do handlu alkoholem po tym, jak do Sejmu trafił projekt ustawy Lewicy, która chciałaby usunąć alkohol z półek stacji paliwowych. Jak wynika z danych NielsenIQ, popyt na stacjach benzynowych jest szczególny, ponieważ klienci – kierowcy dużo bardziej interesują się „małpkami” niż w zwykłych sklepach.
Alkohol warty 1,3 mld zł płynie przez stacje benzynowe
– Wartość sprzedaży całego koszyka alkoholowego na stacjach benzynowych w ciągu ostatnich 52 tygodni (do końca września) wyniosła ponad 1,3 mld zł. Stanowi to obecnie niecałe 3 proc. wartości sprzedaży w całej Polsce, łącznie we wszystkich kanałach – hiper i supermarketach, dyskontach, sklepach spożywczych, stacjach benzynowych, kioskach i sklepach alkoholowych – informuje Marcin Madej z NielsenIQ.
Klienci na stacjach wybierają najchętniej wódkę oraz piwo (3 proc. łącznej wartości ich sprzedaży w kraju dokonywana jest na stacjach benzynowych), znacznie rzadziej whisky (1,3 proc. wartości handlu) czy wina (1,1 proc.).