Reklama

Małpki królują na stacjach benzynowych. Stacje walczą o handel procentami

Małe smakowe wódki są bardzo popularne na stacjach benzynowych. Mają na nich większy udział w sprzedaży alkoholu, niż w zwykłych sklepach – wynika z danych NielsenIQ, do których dotarła "Rzeczpospolita".

Publikacja: 31.10.2025 04:07

Małpki królują na stacjach benzynowych. Stacje walczą o handel procentami

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jak popularne są małpki na stacjach benzynowych w porównaniu do sklepów tradycyjnych
  • Jaką wartość osiąga sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych i jaki to procent całego rynku?
  • Dlaczego stacje benzynowe uznają zakazy sprzedaży alkoholu za dyskryminację?

Przez stacje benzynowe płynie w ciągu roku alkohol warty ok. 1,3 mld zł, obliczył NielsenIQ. To sporo, ale i tak zaledwie 2,6 proc. wartości rynku, która sięga 50 mld zł. Stacje benzynowe zaczęły walczyć o utrzymanie prawa do handlu alkoholem po tym, jak do Sejmu trafił projekt ustawy Lewicy, która chciałaby usunąć alkohol z półek stacji paliwowych. Jak wynika z danych NielsenIQ, popyt na stacjach benzynowych jest szczególny, ponieważ klienci – kierowcy dużo bardziej interesują się „małpkami” niż w zwykłych sklepach.

Foto: Paweł Krupecki

Alkohol warty 1,3 mld zł płynie przez stacje benzynowe 

– Wartość sprzedaży całego koszyka alkoholowego na stacjach benzynowych w ciągu ostatnich 52 tygodni (do końca września) wyniosła ponad 1,3 mld zł. Stanowi to obecnie niecałe 3 proc. wartości sprzedaży w całej Polsce, łącznie we wszystkich kanałach – hiper i supermarketach, dyskontach, sklepach spożywczych, stacjach benzynowych, kioskach i sklepach alkoholowych – informuje Marcin Madej z NielsenIQ.

Klienci na stacjach wybierają najchętniej wódkę oraz piwo (3 proc. łącznej wartości ich sprzedaży w kraju dokonywana jest na stacjach benzynowych), znacznie rzadziej whisky (1,3 proc. wartości handlu) czy wina (1,1 proc.).

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wyścig na zakazy dla alkoholu. Ustawa Lewicy już w Sejmie, Polski 2050 w czwartek

Wyjątkową popularnością cieszą się na stacjach tzw. „małpki” (pojemność do 100 ml włącznie). Co więcej, ich sprzedaż wciąż mocno rośnie, choć w przypadku większości kategorii alkoholowych – spada. W całej Polsce małpki zaliczyły wzrost sprzedaży o 3,7 proc., ale na stacjach – o 4,2 proc. Ten kanał sprzedaży ma już ok. 5 proc. udziału w rynku „małpek”, kiedy dla wszystkich alkoholi to jedynie 2,6 proc.

– Wyraźnie widać wyższą dynamikę sprzedaży wartościowej „małpek” na stacjach benzynowych względem całego rynku. Co więcej, udział tych produktów w całej kategorii wódek też jest wyższy – zauważa Marcin Madej i wskazuje, że w sprzedaży wódek na stacjach małpki odpowiadają za ponad jedną czwartą (26,7 proc.), podczas gdy średnio na całym rynku jest jedynie 17 proc. To oznacza, że wódka na stacjach dużo chętniej jest kupowana w formacie „małpek”, niż w pozostałych sklepach.

Czytaj więcej

Alkohol wyjedzie ze stacji paliw? Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami

Stacje: zakaz sprzedaży alkoholu to dyskryminacja

Projekt ustawy zakazującej sprzedaży alkoholu m.in. na stacjach, ale także proponujący nocną prohibicję i zakaz sprzedawania alkoholu w innych formach niż w płynie (dalekie echo afery z alkotubkami) złożyła we wrześniu Lewica.

To oczywiście nie spodobało się właścicielom stacji. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wskazuje nawet na... dyskryminację związaną z tym, że na stacjach paliw nie będzie można handlować alkoholem. – Ten zakaz prowadzi do ewidentnej i niczym nieuzasadnionej dyskryminacji branży paliwowej w porównaniu do innych kanałów dystrybucji alkoholu w Polsce – pisze POPiHN, która twierdzi, że zakaz nie wpłynie na ograniczenie spożycia napojów alkoholowych w Polsce, „wręcz może je pogłębić”, a poza tym godzi w podstawowe prawa przedsiębiorców prowadzących stacje. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Co czwarta „małpka” znika z półki do południa. Jak wygląda sprzedaż wódek w małych butelkach

Organizacja wylicza, że w Polsce 5,5 tys. stacji handluje alkoholem, gdy wszystkich punktów sprzedaży napojów alkoholowych jest ok. 119 tys. – Oznacza to, że po wprowadzeniu prohibicji wyłącznie na stacjach paliw konsumenci wciąż będą mieli możliwość zakupu alkoholu w blisko 115 tys. innych miejsc, które prawdopodobnie przejmą wolumen sprzedaży dotychczas realizowany przez sklepy stacyjne – skarży się POPiHN. Według organizacji, sprzedaż alkoholu kierowcom nie jest żadnym ryzykiem. – Należy całkowicie odrzucić argument, że na stacje paliw konsument dociera samochodem, co miałoby uzasadnić konieczność ograniczenia dostępności alkoholu w tym kanale sprzedaży, aby zwalczać zjawisko pijanych kierowców. Parkingi przed dyskontami, supermarketami i galeriami handlowymi są pełne aut, którymi konsumenci przyjechali na zakupy, a jednak propozycja zakazu sprzedaży alkoholu nie uwzględnia tych kanałów sprzedaży, mimo oczywistego podobieństwa – wskazują.

Ale podstawowym argumentem są jednak pieniądze. O ile sprzedaż napojów alkoholowych na stacjach paliw w pierwszej połowie 2025 r. miała zaledwie 2,6 proc. udziału w jego wartości, to sprzedaż alkoholu na stacjach ma już 11,3 proc. udziału w sprzedaży pozapaliwowej, a ich znaczenie dla rentowności poszczególnych stacji jest duże i rośnie. Sam POPiHN przyznaje, że znaczenie sprzedaży pozapaliwowej na stacjach paliw z roku na rok rośnie i ten trend prawdopodobnie będzie się utrzymywał.

We wrześniu trafiły do Sejmu dwa projekty ustaw zabraniających sprzedaży alkoholu nocą, a także promocji i reklamy napojów alkoholowych, w tym piwa (zostały przedstawione przez Lewicę oraz Polskę 2050). Wcześniej, w czerwcu do swojego pomysłu ograniczenia handlu alkoholem na stacjach wróciło Ministerstwo Zdrowia, ale projekt utknął w procesie legislacyjnym. 

Czytaj więcej

Wojna o piwo i „małpki” w Sejmie. Kto zyska na zakazie reklam?

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jak popularne są małpki na stacjach benzynowych w porównaniu do sklepów tradycyjnych
  • Jaką wartość osiąga sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych i jaki to procent całego rynku?
  • Dlaczego stacje benzynowe uznają zakazy sprzedaży alkoholu za dyskryminację?
Pozostało jeszcze 95% artykułu

Przez stacje benzynowe płynie w ciągu roku alkohol warty ok. 1,3 mld zł, obliczył NielsenIQ. To sporo, ale i tak zaledwie 2,6 proc. wartości rynku, która sięga 50 mld zł. Stacje benzynowe zaczęły walczyć o utrzymanie prawa do handlu alkoholem po tym, jak do Sejmu trafił projekt ustawy Lewicy, która chciałaby usunąć alkohol z półek stacji paliwowych. Jak wynika z danych NielsenIQ, popyt na stacjach benzynowych jest szczególny, ponieważ klienci – kierowcy dużo bardziej interesują się „małpkami” niż w zwykłych sklepach.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Przemysł spożywczy
Unilever zabronił szefowi Ben & Jerry’s produkcji propalestyńskich lodów. On i tak je zrobi
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Przemysł spożywczy
Henryk Kania dostanie list żelazny, jeśli wpłaci 8 mln zł poręczenia
Przemysł spożywczy
„Koniec głaskania się po głowach w branży roślinnej”. Rewolucji nie ma, ale branża rośnie
Przemysł spożywczy
Ceny kawy w USA rosną przez cła Trumpa – palarnie biją na alarm
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Przemysł spożywczy
Grupa Żywiec zamyka kolejny browar. Po Leżajsku pora na Namysłów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama