Konsument zalewany jest setkami informacji reklamowych, za pomocą których przedsiębiorcy starają się do niego dotrzeć, nabywając np. usługę telekomunikacyjną, bez trudu rozpozna np. głęboki fiolet marki Play. Operator ten niedawno uzyskał prawo ochronne na znak towarowy – kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124, które daje mu wyłączność na używanie tej barwy dla usług łączności w zakresie telefonii komórkowej. Ten przykład doskonale oddaje jak ważne jest myślenie długofalowe i spójna, konsekwentna strategia marketingowa od początku prowadzonej działalności.
Jak długo na rynku
Istotnie długotrwałe używanie danej kolorystyki może być okazją do wzmocnienia ochrony praw własności przemysłowej przed konkurencją i postarania się o znak towarowy, którego uzyskanie pierwotnie nie było możliwe. Upływ dłuższego okresu jest bowiem niezbędny, aby konsumenci zaczęli utożsamiać oznaczanie pewnych produktów/usług z określonym kolorem i zapamiętali go jako identyfikującye. W celu jasnego wyróżnienia się na tle innych marek i uzyskania wyłączności na charakterystyczny kolor, warto postarać się o jego ochronę jako znaku towarowego. Pomyślna rejestracja oznaczenia może zakazać konkurencji używania tej barwy lub podobnej dla tożsamych lub podobnych towarów lub usług.
Czym jest znak towarowy
Znakiem towarowym w Polsce, zgodnie z aktualną definicją zawartą w art. 120 ust. 1 Ustawy prawo własności przemysłowej, może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli nadaje się do odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od produktów konkurencji. W praktyce znaki możemy podzielić na tradycyjne i niekonwencjonalne. Wśród tych pierwszych znajdzie się nazwa słowna, czy logo, zaś drugich w szczególności: „ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy".
Także niekonwencjonalne
Odkąd, na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 zmieniającego rozporządzenie w sprawie wspólnotowego znaku towarowego zniesiono wymóg przedstawienia znaku towarowego w formie graficznej w odniesieniu do znaków towarowych Unii Europejskiej coraz częściej zgłaszane są do ochrony niekonwencjonalne znaki towarowe. Do stycznia 2019 r. polskie przepisy powinny zostać dostosowane do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych.
Możliwe, że zniesienie wymogu graficznej przedstawialności ułatwi rejestrację mniej oczywistych oznaczeń również w Polsce. Zwłaszcza, że zgodnie z przykładami wskazanymi w rządowym projekcie z dnia 23 maja 2018 r. ustawy o zmianie ustawy – Prawo własności przemysłowej dostosowującym polskie przepisy do unijnych, znakiem towarowym ma być w szczególności: „wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk." Różnica polega na tym, że ustawodawca zdecydował się wprost wskazać, że nie tylko kompozycja kolorystyczna, ale pojedynczy kolor może być znakiem towarowym.