Dodatkowo, przepisy wprowadziły wymogi co do obowiązkowych elementów treści umów, zróżnicowane w zależności od sektora, do którego dany produkt rolny należy (zgodnie z klasyfikacją przyjętą w rozporządzeniu). Wprowadzenie niektórych elementów do umów sprawiało trudności – przyjęcie na wczesnym etapie dokładnej ilości zamawianych produktów (kiedy strony są w stałej relacji i dokonują bieżących transakcji w zależności od potrzeb) czy też wprowadzenie sztywnej ceny, nie korespondowało z praktykami rynkowymi. Ukształtowanie umowy w sposób, który z jednej strony spełniałby wszystkie wymogi co do treści, a jednocześnie był wystarczająco elastyczny i nie ograniczał ani nie utrudniał codziennej wymiany handlowej pomiędzy stronami, stanowił zadanie trudne do zrealizowania.
O ile uregulowanie obrotu w sektorze rolno-spożywczym bez wątpienia uznać należy za słusznie obrany kierunek zmian, o tyle obowiązujące poprzednio przepisy okazały się zbyt niejednoznaczne i nadmiernie rygorystyczne, aby można było oczekiwać, że rynek i jego uczestnicy wprowadzą je do swojej codziennej działalności.
Do pierwszej dostawy od rolnika do nabywcy
Ustawodawca, w obliczu krytyki, podjął się poprawienia przepisów, co zaowocowało wejściem w życie nowelizacji. Uściślenie pojęcia producenta rolnego pozwoliło na zawężenie katalogu podmiotów zobowiązanych do zawarcia umów. Nowe przepisy nakładają obowiązek ich zawierania jedynie pomiędzy producentem (będącym rolnikiem) a pierwszym nabywcą będącym przetwórcą lub dystrybutorem. Rolnikiem, w rozumieniu nowelizacji jest osoba fizyczna lub prawna lub grupa osób fizycznych lub prawnych wykonujących działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym położonym na terytorium RP. Tym samym, nabycie produktów rolnych od dostawców niebędących rolnikami prowadzącymi gospodarstwo na terenie naszego kraju, np. od pośredników, nie jest objęte obowiązkiem zawierania pisemnych umów na dostawę produktów rolnych. Na dalszym etapie obrotu produktami rolnymi takie umowy nie są wymagane.
Dodatkowo, ustawodawca wyłączył z zakresu obowiązywania przepisów o obowiązkowych umowach, poza wcześniej już wyłączoną sprzedażą bezpośrednią, również dostawy bezpośrednie i rolniczy handel detaliczny. Producent rolny, dostarczający małe ilości produktów do konsumentów finalnych lub zakładów detalicznych, a także sprzedający te produkty na targowiskach lub w ramach swojego gospodarstwa na rzecz konsumentów finalnych, a nie dystrybutorów lub przetwórców, zwolniony jest z obowiązku zawierania umów. Co więcej, wyłączeni z obowiązku zawierania umów zostali również producenci będący członkami grup producentów rolnych, organizacji producentów i spółdzielni, jeśli zbywają swoje produkty w ramach tych organizacji i spełnione zostaną dodatkowe wymogi.
Ograniczenie katalogu produktów
Ustawodawca zdecydował, że obowiązek zawierania pisemnych umów dostawy powinien dotyczyć jedynie niektórych produktów rolnych, o których mowa w rozporządzeniu – tych, które mają kluczowe znaczenie dla rodzimego sektora rolnego. Nowelizacja przyjęła zatem węższy względem poprzedniego katalog produktów, którymi obrót wymaga zawierania umów. Katalog ten objął takie produkty jak zboża, cukier, buraki cukrowe, chmiel, len i konopie, mleko surowe, warzywa i owoce, wołowinę, cielęcinę, wieprzowinę, baraninę, kozinę, jaja i mięso drobiowe, a wyłączył produkty rolne przetworzone, produkty nieuprawiane na terenie kraju jak np. ryż, czy oliwki, a także produkty o mniejszym znaczeniu rynkowym jak jedwabniki.
Nie tylko na piśmie
Warunek zawarcia pisemnej umowy dostawy produktów rolnych zostanie spełniony również w przypadku zawarcia umowy w formie dokumentowej lub elektronicznej, dzięki czemu zachowana zostanie spójność z przepisami Kodeksu cywilnego. W myśl art. 772 k.c., do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Forma dokumentowa nie wymaga zatem, aby dokument był opatrzony własnoręcznym podpisem, a walor dokumentu będzie przysługiwać informacji zachowanej na nośniku innym niż papier, pod warunkiem, że będzie umożliwiał jej zachowanie i odtworzenie. Ustawodawca dopuścił zatem możliwość zawarcia umowy dostawy produktów rolnych za pomocą m.in. wcześniej wspomnianych elektronicznych systemów zamówień czy wiadomości e-mail.