Reklama

Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online

Przewoźnicy lotniczy najczęściej przeciągają miesiącami wypłacenie odszkodowań za opóźniony i odwołany lot lub zagubiony bagaż. Teraz to się zmieni.

Publikacja: 28.04.2024 15:10

Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online

Foto: AdobeStock

Korzystniejsze dla pasażerów warunki wejdą w życie już 25 czerwca 2024, czyli jeszcze przed letnim szczytem przewozowym. Amerykański Departament Transportu (DOT) wydał polecenie regulatorowi rynku lotniczego Federal Aviation Administration (FAA), aby przypilnował szybkiego wprowadzenia nowych przepisów w życie i je twardo egzekwował.

Wszystkie linie, bez wyjątku

Po tygodniu pasażer, który zapłacił za bilet kartą kredytową otrzyma odszkodowanie za opóźniony, bądź odwołany lot, lub zagubiony, czy uszkodzony bagaż. Jeśli płacił gotówką, na pieniądze poczeka nie dłużej niż 20 dni. Wcześniej bywało, że czekał miesiącami.

Warunkiem jest odrzucenie warunków kompensacji, jakie zaoferował przewoźnik, a pasażer uznał je za niewystarczające.

Nowe przepisy dotyczą wszystkich linii operujących w Stanach Zjednoczonych, czyli tak przewoźników amerykańskich, jak i zagranicznych, np. także LOT-u, Lufthansy, czy Air France KLM. Podlegają im także linie czarterowe.

Czytaj więcej

Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Reklama
Reklama

Żeby wszystko było jasne

DOT polecił przewoźnikom i agentom zajmującym się sprzedażą biletów, aby wcześniej dostarczyli pasażerom informacje o zmienionych przepisach. Tak, aby mieli jasność w kwestii swoich praw: czyli, że w przypadku rejsu opóźnionego, bądź odwołanego mają prawo do wypłaty odszkodowania, bądź mogą skorzystać z alternatywnej drogi transportu, przyjąć voucher do wykorzystania na kupno biletów w przyszłości, czy jakiejkolwiek innej rekompensaty.

DOT także jasno określa co oznacza „znacząca zmiana” w godzinie odlotu, bądź „odwołanie” rejsu. A linia lotnicza musi oddać pieniądze nie tylko za sam bilet, ale i wszystkie dopłaty i opłaty, które są dodawane do taryfy podstawowej. Chodzi o wybór miejsca w samolocie, opłatę za nadawany bagaż. W przypadku tej ostatniej należy się także jej zwrot, kiedy rejs odbył się normalnie, ale bagaż nie doleciał z pasażerem.

Czytaj więcej

Świat lata coraz bezpieczniej. Z wyjątkiem Rosji

Chory też nie straci

Te prokonsumenckie zmiany idą jeszcze dalej. Bo w przypadku niektórych taryf rezygnacja z podróży w wyznaczonym terminie oznacza przepadek części, bądź nawet całości opłaconej kwoty. Teraz jeśli ktoś wykupił bilet na podróż wewnątrz terytorium USA, bądź jego podróż zaczyna się w tym kraju, a zachorował np. na chorobę zakaźną, bądź z innych powodów zdrowotnych nie jest w stanie podróżować w planowanym terminie, nie straci ani centa.

DOT zdecydował, że taka osoba musi otrzymać od przewoźnika vouchery pozwalające na kupno takiego samego biletu w przyszłości. Ważność takiego dokumentu, to 5 lat od daty wydania. Oczywiście przewoźnik ma prawo zwrócić się do pasażera o przedstawienie dokumentu potwierdzającego jego stan zdrowia i zalecenia lekarza, który odradza podróż.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama