Rzecznik Praw Dziecka od wielu lat występował do różnych podmiotów, m.in. Prezydenta RP, Sejmu RP, Ministra Sprawiedliwości, Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o podjęcie działań, w tym legislacyjnych, w celu zmiany lub uzupełnienia obowiązujących regulacji prawnych dotyczących adopcji, a także do prezesów sądów apelacyjnych w sprawie sprawnego prowadzenia postępowań o uregulowanie sytuacji prawnej dziecka, przesyłania przez sądy postanowień o pozbawieniu władzy rodzicielskiej do ośrodków adopcyjnych.
Czytaj także: Dzika adopcja: prokurator przegrał z dobrem dziecka
Wiele ze zgłoszonych przez Rzecznika postulatów zostało uwzględnionych w przepisach prawa, w szczególności uregulowano prawnie adopcję ze wskazaniem, uszczelniono procedury adopcyjne, wprowadzono ochronę tajemnicy adopcji na wokandach sądowych oraz ochronę trwałości adopcji.
- O jakości ochrony dziecka i rodziny w adopcji stanowi nie tylko ustanowione prawo, ale także jego stosowanie przez ustawowo upoważnione do tego podmioty – sąd orzekający, ośrodek adopcyjny i organizatora pieczy zastępczej. – pisze dalej Rzecznik Praw Dziecka.
Powodem podjęcia przez Rzecznika Praw Dziecka analizy akt sądowych w sprawach o adopcję były sygnały o występujących nieprawidłowościach w działalności sądów i ośrodków adopcyjnych, które mogły zagrażać dobru dziecka oraz rzutować negatywnie na prawidłowość i sprawność przebiegu procesów adopcyjnych. W tym celu, Rzecznik zwrócił się do sądów rejonowych o przesłanie akt spraw sądowych z zakresu orzeczonych adopcji za lata 2014-2017. Z danych statystycznych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że we wskazanym okresie orzeczono łącznie 12 984 adopcje.