Lepsza ochrona sygnalistów coraz bliżej. Rząd przyjął projekt ustawy

Zmiany w katalogu naruszeń, które mogą być przedmiotem zgłoszenia oraz tryb rozstrzygania sporów kompetencyjnych budzą zastrzeżenia.

Publikacja: 02.04.2024 16:42

Lepsza ochrona sygnalistów coraz bliżej. Rząd przyjął projekt ustawy

Foto: Adobe Stock

Wynikają one z najnowszej wersji projektu ustawy, która trafiła we wtorek pod obrady rządu. Ma ona na celu dostosowanie krajowych regulacji do unijnej dyrektywy z 23 października 2019 r. Zobowiązała ona państwa członkowskie do wdrożenia przepisów chroniących sygnalistów. Polska jest pod tym względem mocno spóźniona, co już teraz wiąże się dla nas z karami finansowymi. Obecny rząd swoją propozycję regulującą tę kwestię przedstawił na początku stycznia br. Natomiast w ostatnich miesiącach pod wpływem uwag ją modyfikował.

Co zmieniono w projekcie ustawy o sygnalistach

W rezultacie kilkakrotnie zmieniono m.in. katalog naruszeń, które mogą być przedmiotem zgłoszenia sygnalisty. Z wersji projektu, którą zajmował rząd na wtorkowym posiedzeniu wynika, że przepisy wciąż będą dopuszczać sygnały o naruszeniach wolności i praw człowieka i obywatela, ale tylko te występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej. Możliwe będą też zgłoszenia dotyczące korupcji. Natomiast nie wymienia się już oddzielnie handlu ludźmi.

- Powrót korupcji do katalogu naruszeń uznać należy za dobry krok, jako że jest to faktycznie przestępstwo, co do którego osoby zatrudnione w organizacji mogą mieć wiedzę. Dlatego warto wprowadzać instrumenty, które wesprą walkę z tym zjawiskiem. Jest to o tyle istotne, że Polska w ostatnich latach spadała w rankingach dotyczących poziomu walki z korupcją, a Komisja Europejska zwracała na ten problem uwagę w swoich dorocznych raportach o stanie praworządności — uważa Gniewomir Wycichowski-Kuchta, prawnik z kancelarii DZP.

 Ekspert zwraca jednocześnie uwagę, że brak handlu ludźmi w katalogu ustawy jest z kolei niezrozumiały.

 - Zgłoszenia sygnalistów mogą przyczynić się bowiem do efektywnej walki np. z międzynarodowymi szajkami, które zajmują się tym procederem — ocenia.

 W najnowszej dostępnej wersji projektu zmieniono też zasady rozstrzygania sporów kompetencyjnych między organami przyjmującymi zgłoszenia zewnętrzne. Postanowiono, iż rozstrzyganie sporów będzie przebiegać zgodnie z art. 22 i art. 23 k.p.a.

 - Oznacza to, że będą mogły to być różne organy, które są nadrzędne wobec podmiotów pozostających w sporze, m.in., starostowie, MSWiA, premier czy wojewodowie, niekiedy sądy administracyjne, a w przypadku sporów między centralnymi konstytucyjnymi organami państwa nawet Trybunał Konstytucyjny — zauważa ekspert.

Przyznaje, że choć to rozwiązanie jest na pewno dużo bardziej spójne „systemowo”, to jednocześnie zdecydowanie zmniejszy efektywność rozpatrywania zgłoszeń.

Etap legislacyjny: Projekt przyjęty przez rząd

Czytaj więcej

Odwet na sygnalistach mniej kosztowny. Jest nowy projekt, trafi na rząd

Wynikają one z najnowszej wersji projektu ustawy, która trafiła we wtorek pod obrady rządu. Ma ona na celu dostosowanie krajowych regulacji do unijnej dyrektywy z 23 października 2019 r. Zobowiązała ona państwa członkowskie do wdrożenia przepisów chroniących sygnalistów. Polska jest pod tym względem mocno spóźniona, co już teraz wiąże się dla nas z karami finansowymi. Obecny rząd swoją propozycję regulującą tę kwestię przedstawił na początku stycznia br. Natomiast w ostatnich miesiącach pod wpływem uwag ją modyfikował.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać