Od 5 grudnia 2020 r. do dziś takich nieprawidłowości wyszło na jaw około 6 tys. Trwa ich wyjaśnianie.
Pod koniec zeszłego roku weszła w życie zmiana, która pozwala kierowcom na jazdę bez prawa jazdy przy sobie. Warunek jest jeden: kierowca ma uprawnienia, ale nie wziął potwierdzającego ten fakt dokumentu. Zanim zmiana weszła w życie, Związek Powiatów Polskich apelował do premiera o wstrzymanie noweli. Powodem miały być rozbieżności w informacjach z Centralnej Ewidencji Kierowców i lokalnych baz o poszczególnych kierowcach. A konsekwencje takich rozbieżności mogą być duże. Pierwsze dla kierowców. Zatrzymani bez dokumentu po sprawdzeniu przez policję w CEK błędnych danych mogą mieć odholowane auto na specjalny parking.
Czytaj także:
Jazda bez prawa jazdy? Związek Powiatów do premiera: nie tak szybko
Wszystko dlatego, że nie stworzono i nie wdrożono, jak twierdzi ZPP, planowanej od lat Centralnej Ewidencji Kierowców 2.0. W konsekwencji usługa jest wdrażana w ramach CEK 1.0. A tę charakteryzują rozbieżności między zawartością bazy centralnej (CEK 1.0) a bazami lokalnymi będącymi w dyspozycji poszczególnych powiatów i miast na prawach powiatu. Pewniejsza informacja znajduje się w bazach lokalnych, a nie w centralnej ewidencji. Może to, jak twierdzi ZPP, dotyczyć szacunkowo znacznie ponad 100 tys. osób.