Turysta, który w trakcie urlopu poniósł szkodę, nie zawsze otrzymuje odszkodowanie, które go satysfakcjonuje. Może być też tak, że w ogóle go nie dostanie. W większości wypadków może walczyć o swoje prawa.
Jeżeli w wypadku danego zdarzenia nie była wyłączona odpowiedzialność ubezpieczyciela, to odszkodowanie co do zasady przysługuje. Bywa jednak, że firmy ociągają się z realizacją świadczenia. Przepisy nie nakazują im bowiem natychmiast wypłacać odszkodowania.
Zgodnie z kodeksem cywilnym spełnienie świadczenia powinno nastąpić w ciągu 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku. Termin ten może jednak ulec wydłużeniu ze względu na trudności z ustaleniem zakresu odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej czy wysokości odszkodowania. Przepisy nie określają, ile może to trwać. Jednak od dnia ustalenia tych okoliczności osoba ubezpieczona powinna otrzymać pieniądze w ciągu 14 dni.
UOKiK i "Rzeczpospolita" zapraszają na cotygodniowy cykl porad dla konsumentów, którzy planują urlop z biurem podróży. Porady udziela Agnieszka Szafran z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.